Audio by Ushy Fried

133:2 Touching food or drink because one needs to give to children is permitted by some (authorities) and forbidden by others, if possible, one should be careful (about this). ליגע באוכלין ובמשקין כשצריכין לתת לקטנים יש מתירין ויש מחמירין ואם אפשר יש ליזהר
133:3 (For details) of the ban on bathing see Ch. 124:7-9. Also on Yom Kippur it is not just forbidden to wash for enjoyment, but one must (also) be very careful to not wash more than is necessary. For the concluding service, afternoon and evening (prayers), since one was standing all the day in the synaguoge and was busy with prayers and liturgical poems then one was watchful of one hands and will not (need to) wash them. איסור רחיצה עיין סימן קכ''ד סעיף ז' ח' ט' וגם ביום הכפורים אינו אסור רק ברחיצה של תענוג וצריך ליזהר מאד שלא ירחץ יותר ממה שמוכרח לו ולתפלה נעילה מנחה ומעריב כיון שעומד כל היום בבית הכנסת ועוסק בתפלות ופיוטים הרי הוא משמר ידיו ולא ירחצם
133:4 The Cohanim who go up to bless (the congegration) are required to have their hands washed up to the wrist, and if they did not wash their hands (properly) in the morning but only the fingers but (still) made the blessing over washing the hands. In any event, since this washing is not sufficient for blessing the congegration, in this case, now they are washing up to the wrist they need to bless a second time over the hand washing. Preferably, they should wash their hands in the morning up to the wrist and so will not now need to bless a second time. הכהנים שעולים לדוכן כיון שלדוכן צריכין נטילת ידים עד הזרוע ואם לא נטלו ידיהם בשחרית רק האצבעות אף שברכו אז על נטילת ידים מכל מקום כיון שנטילה ההיא לא הועילה להם לדוכן אם כן כשנוטלין עתה עד הזרוע צריכין לברך שנית על נטילת ידים וטוב יותר שיטלו ידיהם גם בשחרית עד הזרוע ולא יצטרכו עתה לברך שנית

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here