Audio by Ushy Fried

133:20 It is preferable to smell, several times, some spices and bless over them in order to make up the 100 blessings. However, if his attention (is still on them), he is forbidden to repeat the blessing, because this would be a blessing (made) in vain. Therefore, one needs to meanwhile make a long break, so that his attention is no longer on them. It is preferable to smell each time a different spice. even if there are of one variety in any case if he has three kinds such as fragrant tree (leaves), fragrant herbs, or perfumes. If he (listens) attentively to every blessing of the Reader and of the persons called up for the Torah and Haftorah portions he will only be missing three blessings out of the (required) 100 and will make this up over the spices. טוב להריח איזה פעמים בבשמים ולברך עליהם כדי להשלים מאה ברכות ואמנם כל זמן שלא הסיח דעתו אסור לברך שנית דהוי ברכה לבטלה על כן צריך להפסיק בינתים זמן גדול שיהא היסח הדעת בינתים וטוב שיריח בכל פעם בשמים אחרים אף שהן מין אחד ומכל שכן אם יש לו שלשה מינים כגון עצי בשמים, עשבי בשמים, ומיני בשמים ואם יכוין לכל ברכות השליח צבור והקוראים בתורה והמפטירין לא יחסרו לו רק שלש ברכות לתשלום מאה וישלים באלו שעל הבשמים
133:21 We remember our dead (parents) on Yom Kippur, because remembering our dead causes our heart to be broken and humble, and also because the dead need forgiveness. The living of your people Israel are worthy of redemption when they redeem the dead. This teaches that the dead need forgiveness, so we pledge charity in their name, and near to that at the end of Parsha Tzaveh1 is written: ''once in the year ...'' and close to that2 ''they give every man a ransom for his soul'', and charity is effective for the dead because Hashem examines the hearts (motives) and if the dead were alive they would have given charity, and so the living can request to lighten the decree on the dead. As David prayed for Avshalom, the righteous dead plead for their descendants. Also on the last day of Pesach and the second day of Shavuot, and on Shemini Atzeret (the eighth day of Succot) we remember the dead. As every first-born reads there, and it is written:3 ''every man shall give as he is able'' therefore we pledge money to charity and as our pledge to charity is given in the name of our departed, that they will be remembered for good, so we will be remembered for good because of their good deeds. It is the custom that one who has a father and mother (still alive) goes out of the synagogue at the time of the memorial service. It's also the custom that one in the first year after the death of a father or mother also leaves the synagogue (at this time).

1) Exodus 30:10. 2) Exodus 30:12. 3) Deut. 16:17.

מזכירין נשמות ביום הכפורים משום דזכירת המתים משבר ומכניע לבו של אדם ועוד לפי שגם המתים צריכין כפרה כדאיתא בספרי כפר לעמך ישראל אלו החיים אשר פדיתה אלו המתים מלמד שמתים צריכין כפרה ונודרים צדקה בעבורם וסמך לזה בסוף פרשה תצוה כתיב אחת בשנה יכפר וסמיך ליה ונתנו איש כופר נפשו לה' ומועילה הצדקה בעבור המתים כי ה' בוחן לבבות שאם היה זה המת חי גם כן היה נותן צדקה והחי יכול לבקש להקל דין המת כמו דוד שהתפלל על אבשלום והמתים הצדיקים מליצים על צאצאיהם גם ביום אחרון של פסח וביום ב' דשבועות ובשמיני עצרת מזכירין נשמות לפי שקורין בהן כל הבכור וכתיב שם איש כמתנת ידו לכן נודרין מתנות לצדקה וכיון שנודרין לצדקה נהגו ליתנה בעבור הנשמות שיזכור אותם אלהים לטובה גם אותנו יזכור עמהם לטובה בזכיותיהם ונוהגין כי מי שיש לו אב ואם יוצא מבית הכנסת בשעת הזכרת נשמות גם נוהגין שבתוך שנה ראשונה למיתת האב או האם יוצא גם כן מבית הכנסת
133:22 If there is a baby to circumcise, the circumcision is done before ''Happy are they...'' and the blessing is said without the cup (of wine). In our countries the custom is to bless over a cup (of wine) and give a little from this to the baby to taste. However, one should give him while saying (Ezekiel 16:6) ''In your blood live'' and not give to another baby to taste from the cup (which is a stricter (rule) than on the 9th of Av). One who usually sucks (out the blood) with wine in his mouth should not sprinkle the wine with his mouth, rather only his hand and then suck (out the blood) by mouth in the normal way. אם יש תינוק למול מוהלין אותו קודם אשרי ומברכין ברכת המילה בלא כוס ובמדינותינו נוהגין לברך על הכוס ונותנין ממנו מעט להתינוק הנימול מלבד מה שנותנים לו כשאומרים בדמיך חיי אבל לתינוק אחר אין ליתן לטעום מן הכוס דחמיר מתשעה באב הנוהג למצוץ ביין לא יזלפו בפה רק ביד ומוצץ בפה כדרכו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here