133:14 A pregnant woman and one who is dangerously ill, the laws of eating and drinking which are (normally) forbidden on Yom Kippur are the same as on Shabbat. Except, that regarding eating and drinking, even if several doctors say that he doesn't need to, and even if they say that eating or drinking would hurt him but the ill person says that he needs (to), and even if he says that he is not in danger yet, rather that if he does not eat he will become sicker and be in danger, we listen to him and feed him. This is because with regard to eating and drinking, he understands his own state better, and feels the extent of his (own) suffering. | יולדת וכן חולה שיש בו סכנה לענין אכילה ושתיה וחילול יום הכפורים דינם כמו בחילול שבת אלא דלענין אכילה ושתיה אפילו כמה רופאים אומרים שאינו צריך ואפילו אומרים שהאכילה או השתיה תזיק לו והחולה אומר שהוא צריך ואפילו הוא אומר שעדיין אינו מסוכן אלא שאם לא יאכל תכבד עליו החולי ויסתכן שומעין לו ומאכילין אותו כי לענין אכילה ושתיה הוא יותר מבין על עצמו ולב יודע מרת נפשו |
133:15 When one feeds a pregnant woman or one who has given birth, or a
sick person, one puts before them the food and says to them, ''If you
know that you may be in danger if you don't eat as much as you need, eat
as you normally do until you feel satisfied. However, if it is possible
for you not to eat, at one time the (full) quantity, do as follows. Eat
at one time a quantity of about two-thirds of an egg,1 (for the quantity
of food that makes one liable to ''Keret''2 on Yom Kippur is like a
large dried date which is a little less than an average egg without the
shell), rest a little,and then eat again, so that the rest between
eating, makes the time between the end of eating the first portion to
the start of eating the second, at least the time it takes to eat a
slice of bread3 You can eat (like this) even many times, except there
should not be eating in this time , if this is possible and it is enough
for him, (because eating twice during this time is counted together as
one (quantity) of food) With drink one should drink a little less than a
cheek-full4 and also drink a little then drink again, and waiting time
should also be at least the time it takes to eat a slice of bread, or in
any case the time to drink a revi'it5 One should measure out before Yom
Kippur these times using a timer (such as a clock), in order to know the
(measure of the) correct (time).
1) About 50 cc or 30 gm. 2) Punishment by heaven. 3) About 9 minutes. 4) About 80 cc. 5) About 2 minutes. | כשמאכילין את המעוברת או את היולדת או את החולה, מניחין לפניהם את המאכל ואומרים להם, אם יודע אתה שאפשר שתסתכן אם לא תאכל די מחסורך תאכל כסדר עד שתבין כי די לך אבל אם אפשר לך שלא תאכל בפעם אחת כשיעור עשה כך ויאכל בפעם אחת כשיעור שני שלישי ביצה כי שיעור אכילה להתחייב כרת ביום הכפורים היא ככותבת הגסה שהוא פחות מעט מכביצה בינונית בלא קליפתה ישהה קצת, ושוב יאכל כך וישהה בין אכילה לאכילהו עד שתהא מסוף אכילה הראשונה עד תחלת האכילה שניה לכל הפחות שיעור כדי אכילת פרס וכן יכול לאכול אפילו הרבה פעמים רק שלא יהיו בו אכילות בתוך שיעור אכילת פרס אם אפשר ודי לו כי שתי אכילות שהן בכדי אכילת פרס מצטרפות ונחשבות כאכילה אחת ובשתיה ישתה בפעם אחת קצת פחות ממלא לוגמיו וישהה גם כן קצת ויחזור וישתה ושהיות אלו יהיו גם כן לכל הפחות כדי אכילת פרס או על כל פנים לפחות כדי שתית רביעית ויש לשער קודם יום הכפורים שיעורים אלו על כלי שעות עם שעון כדי שידעו על נכון |
133:16 One who is overcome by desire (for food) and becomes ill due to his hunger, the sign for this is that the eyes become dim and he cannot see, he is fed until his eyes become bright again. | מי שאחזו בולמוס והוא חולה מחמת רעבון וסימניו שעיניו כהות ואינו יכול לראות מאכילין אתו עד שיאירו עיניו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here