Audio by Ushy Fried

131:15 It is customary to wear the Kittel, which is the garment of the dead, and by this the heart of a man is humbled and broken. A mourner also can wear one. Since this garment is specially for (the time of) prayers, one should not have it on when going to the toilet (bathroom). Women should also wear white, clean garments in honour of the day but not put on jewelry because of the awe of judgement. נוהגין ללבוש את הקיטל שהוא בגד מתים ועל ידי זה לב האדם נכנע ונשבר וגם האבל יכול ללבשו וכיון שהוא בגד מיוחד לתפלה לא ילך בו לבית הכסא גם הנשים לובשות בגדים לבנים ונקיים לכבוד היום אך לא יקשטו את עצמן בתכשיטין מפני אימת הדין
131:16 It is a custom for the father and mother to bless (their) sons and daughters before they enter the synaguoge, because already the holy day has started and the (heavenly) gates of mercy have opened. One prays with a request (to Hashem) that one will be inscribed for a good life, and that one's heart will be (in the) right (state), (full) of the fear of G-d. One pleads with crying and tears that our prayers will be accepted. Also (our) sons and daughters should be awakened, to follow the correct behaviour and preserve the values of the righteous. Some also visit relatives, who are Torah scholars and pious, to get their blessing, and ask from them to pray for them also on the holy and awesome day. One should do this early before the afternoon (lit; while the day is still large), for at evening time one should be ready to receive the holiness of the day calmly and knowlingly. The wording of the blessing (over one's children) is: ''G-d make you...'' and every one can add (any additional personal prayers) according to his (eloquence) ability. One should also add this prayer: ''May it be Your will, (as we stand) before our Father in heaven, that You put in our heart the love and fear of You. That the fear of G-d will be in us all our life so that we do not sin. That we will devote ourselves to Torah (learning) and mitzvot. That we pay attention to what we see. That our mouth will speak wisdom and our heart behave correctly. Our hands will be busy with mitzvot. Our feet will run to do the will of our Father in heaven. We will be given righteous sons and daughters, who will busy themselves with Torah and mitzvot all their lives. May our sources (of income) be blessed, and our income be provided with the permission, and easily and profitably from Your generous hand, and not (as a kindness) from people. That our income (will be sufficient) to free us to serve G-d. That we will be written and sealed for a good and long life with all the righteous of Israel. Amen'' המנהג שהאב והאם מברכין את הבנים ואת הבנות קודם שנכנסין לבית הכנסת שאז כבר חל קדושת היום ושערי רחמים נפתחו ומתפללים בברכה זו שיחתמו לחיים טובים ושיהא לבם נכון ביראת ה' ומתחננים בבכי ובדמעות שיקובל תפלתם וגם הבנים והבנות מתעוררים שילכו בדרך טובים וארחות צדיקים ישמרו ויש שהולכים גם לקרוביהם שהם תלמידי חכמים וצדיקים שיברכו אותם ומבקשים מהם שיתפללו גם בעדם ביום הקדוש והנורא ויש להקדים לעשות כן בעוד היום גדול כי לעת ערב ראוי שיהיו נכונים לקבל קדושת היום בהשקט וישוב הדעת נוסח הברכה ישימך וגו' ועוד מוסיף כל אחד כפי צחות לשונו ויש לומר תפלה זאת ויהי רצון מלפני אבינו שבשמים שיתן בלבך אהבתו ויראתו ותהא יראת ה' על פניך כל ימי חייך שלא תחטא ותהא חשקך בתורה ובמצות עיניך לנכח יביטו פיך ידבר חכמות ולבך יהגה אימות ידיך יהיו עוסקים במצות רגליך ירוצו לעשות רצון אביך שבשמים ויתן לך בנים ובנות צדיקים וצדקניות עוסקים בתורה ובמצות כל ימיהם ויהי מקורך ברוך ויזמין לך פרנסתך בהיתר ובנחת ובריוח מתחת ידו הרחבה ולא על ידי מתנת בשר ודם פרנסה שתהא פנוי לעבודת ה' ותכתב ותחתם לחיים טובים וארוכים בתוך כל צדיקי ישראל אמן
131:17 It is the custom to wear ones tallit (during the evening) and one should be careful to (make sure to) put it on whilst it is still daytime, and make the blessing on it. If one delayed until twilight time1 one should not make the blessing on it.

1) ''Bain Hashemshot'' (literally between the sun's) refers to twilight time, when the sun has set but it is not yet dark. Halachically this period is not definitely day nor definitely night. For this reason, the blessing on the tallit, which can only be said during the day, is not said.

נוהגין ללבוש את הטלית ויש ליזהר ללובשו בעוד יום ויברך עליו ואם נתאחר עד בין השמשות לא יברך עליו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here