131:12 Before the evening one eats the concluding (pre-fast) meal. It is customary to dip a slice of bread in honey like on Rosh Hashana. One should only eat (food) items that are easy to digest such as meat and poultry, it is also customary not to eat fish at this meal. One should not eat or drink items that heat (up the body), such as spices like aromatic turmeric. One must be careful to ''add'' from the ordinary (day) to the holy (fast day), that is to finish eating while it is still day, a little before sunset. Those who are quick (to fulfil the mitzvah) stop eating earlier, like an hour before night, and if one stops eating while it is still (definitely) daytime and one intends to eat or drink after this, one should make a condition before saying Grace after Meals, and say clearly or at least in one's heart, that one has not yet started the fast. | לעת הערב אוכלין סעודה המפסקת ונוהגין לטבול פרוסת המוציא בדבש כמו בראש השנה ואין לאכול אלא דברים שהם קלים להתעכל כגון בשר עוף נוהגין שאין אוכלים דגים בסעודה זו ולא יאכל ולא ישתה דברים המחממים כגון מאכלים המתובלים בבשמים וכרכום וצריך ליזהר מאד להוסיף מחול על הקודש דהיינו שיפסיק מלאכול בעוד יום קצת בין השמשות וזריזין מקדימין להפסיק כמו שעה קודם הלילה ואם מפסיק מלאכול בעוד יום גדול ודעתו לאכול או לשתות אחר כך צריך שיתנה קודם ברכת המזון ויאמר בפירוש או לכל הפחות יהרהר בלבו שאינו מקבל עליו עדיין את התענית |
131:13 It is the custom in our countries, that we do not prepare (food) on the eve of Yom Kippur so as to be available when Yom Kippur finishes, the way we prepare (food) on Shabbat eve (ready) for Shabbat. This is considered like preparing from Yom Kippur for the week day. Another reason is that (doing this) may awaken our appetite (making it harder for us to fast). | המנהג במדינות אלו שאין מטמינין בערב יום הכפורים לצורך מוצאי יום הכפורים כדרך שמטמינין בערב שבת לשבת משום דהוי כמכין מיום הכפורים לחול וגם משום דמיחזי כרעבתנותא |
131:14 It is written (Isaiah 58:13): ''(call)...the holy day of the Lord honourable'' and this is explained (Shabbat 119) as referring to Yom Kippur when one does not eat or drink. One honours (the day) with clean laundry and (many) lights, therefore in the synaguoge beautiful covers are spread, and many lamps are lit. (All this is done) for the honour (of the day). As it is said (Isaiah 24:15): ''Therefore glorify the Lord in the regions of light'' and this was explained (in the Aramaic translation) as ''with lamps you will call to Hashem''. Before twilight one puts (clean) table-clothes on the tables and light the lamps at home, as (one does) on Friday before Shabbat. One should light a lamp in the room where ones wife sleeps, so that one does not (forget and) have relations. One blesses on the lights ''...to kindle the light of Yom Kippur'', and if (Yom Kippur) falls on Shabbat, one blesses ''...to kindle the light of Shabbat and of Yom Kippur''. | כתיב לקדוש ה' מכובד ודרשינן זה יום הכפורים שאין בו אכילה ושתיה מצוה לכבדו בכסות נקיה ובנרות לכן מציעין גם בבית הכנסת מצעות נאות ומרבין בנרות שנקראו כבוד שנאמר באורים כבדו ה' ומתרגמינן בפנסיא יקרו ה' קודם בין השמשות פורסין מפות על השלחנות ומדליקין נרות בבית כמו בערב שבת ויש להדליק נר בחדר שאשתו שוכבת שם כדי שלא יבא לידי תשמיש ומברכין על הנרות להדליק נר של יום הכפורים ואם חל בשבת מברכין להדליק נר של שבת ושל יום הכפורים |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here