129:8 After the end of the evening service on the first night it is
customary for each one to say to his friend ''May you be inscribed and
sealed for a good year'' and to a woman one says ''...inscribed and
sealed...''1 But one does not say (this) during the day, because writing
(the judgement) is already over by midday. On the second night it is
customary to say it, since sometimes there is judgement on the second
day.
1) The feminine verb endings are used. |
לאחר גמר תפלת מעריב בליל ראשון נוהגין לומר כל אחד לחברו לשנה טובה תכתב ותחתם ולנקבה אומרים תכתבי ותחתמי אבל ביום אין אומרים לפי שכבר נגמרה הכתיבה קודם חצות היום ובליל שני יש נוהגין לאומרו כי לפעמים נדונין ביום שני |
129:9 At the evening meal it is customary to have signs (symbolising) a
good year. One dips a portion of the bread (on which one made the
blessing) in honey, and after one has eaten a ''k'zayit''1 one says
''May it be your will...to renew unto us a happy and pleasant year''.
and after this dip a piece of sweet apple in honey and bless on it
''...creator of fruit from trees'', eats it and then says again ''May it
be your will...'' etc. It is customary to eat the head of an animal and
says ''May it be your will...we will be leaders'' and the head of a
sheep is preferable, which will also be a sign (reminder) of the
offering up of Isaac. One also eats vegetables of the kind which, in
this country, have a name that symbolises good like in our country,
black-eyed peas2 and say ''May it be your will...to increase our
merits''. Some have the custom to preferably eat fish, for this alludes
to us being fruitful and multiplying like fish. One should not cook them
in vinegar, because we shouldn't eat anything sour or bitter on Rosh
Hashana rather (we should) eat rich meats and all kinds of sweets. It is
also the custom not to eat nuts or almonds because the gematria of nut (egoz)
is the same as sin (cheta). Also (eating nuts) makes phlegm in the mouth
causing one to expectorate and so stop one's prayers. Some learn torah
at the table. It is customary to learn some Mishanyot from Mesachter
Rosh Hashana.
1) About 1 oz or 28 gm. 2) Which are ''Rubiya'' in Ivrit, that sounds like ''Yirbu'' the word for ''increase''. | בסעודת הלילה נוהגין לעשות סימנים לשנה טובה טובלין פרוסת המוציא בדבש ואחר שאכל כזית אומר יהי רצון שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה ואחר כך טובל קצת תפוח מתוק בדבש ומברך עליו בורא פרי העץ ואוכלו ואחר כך אומר גם כן יהי רצון וכו' ונוהגין לאכול ראש של בעל חי ואומר יהי רצון שנהיה לראש ויש להדר אחר ראש כבש שיהיה גם כן זכר לאילו של יצחק וגם ירקות אוכלים אותן שיש להן במדינה ההוא שם המורה לטובה כמו במדינותינו מעהרען ואומרים יהי רצון שירבו זכיותינו ויש נוהגין גם כן להדר לאכול דגים שיש רמז לפרות ולרבות כמו הדגים ואין לבשל אותן בחומץ כי אין אוכלים דברים חמוצים או מרורים בראש השנה ואוכלין בשר שמן וכל מיני מתיקה גם נוהגין שלא לאכול אגוזים ולוזים כי אגוז בגימטריא ''חטא'' וגם מרבים כיחא וניעה המבטלים את התפלה ויש ללמוד על השלחן תורה ונוהגין קצת ללמדו משניות מסכת ראש השנה |
129:10 It is appropriate not to have relations on the two nights of Rosh Hashana even if it falls on Shabbat. However, if this is the night (for his wife) to visit the mikva he should not cancel (his wife's) time (with him), and the morning after he should go himself to the mikva (to remove any possible) ritual uncleaniless. | נכון שלא לשמש מטתו בשני לילות דראש השנה אפילו כשחל בשבת אך אם הוא ליל טבילתה אל יבטל עונתה ויטבול את עצמו בבוקר מטומאתו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here