129:20 When one leaves the synaguoge one should walk quietly, at ease, happy and with a good heart, confident that Hashem has heard our payers and our Shofar blowing in mercy. One eats and drinks fully to show Hashem's bounty, but in any event, not to eat in a gross, vulgar way, and the fear of Hashem should be on him. One should learn Torah at the table, and after saying grace one should not sleep, rather go to the synaguoge and say Psalms with the congegration until (the time for) the afternoon (Mincha) prayers. However, one who is very tired, can sleep a little before going to the synaguoge. | כשיוצאין מבית הכנסת יש ללכת בשובה ונחת שמח וטוב לב בבטחון כי שמע ה' בקול תפלתנו ותקיעותינו ברחמים ואוכלין ושותין כיד ה' הטובה ומכל מקום יזהר שלא לאכול אכילה גסה ותהא יראת ה' על פניו ויש ללמוד תורה על השלחן לאחר ברכת המזון אין לישן אלא הולכין לבית הכנסת ואומרים תהלים בצבור עד תפלת מנחה ואך מי שראשו כבד עליו יכול לישן מעט קודם שהולך לבית הכנסת |
129:21 After the afternoon (Mincha) prayers one goes to a river (in
remembrance of the offering up (of Isaac) as told in the midrash, when
our father Abraham went with his son Isaac to offer him (as a
sacrifice), Satan made himself into a river to delay them, and Abraham
our father, may he be in peace, went through the river (in water) up to
his neck and said:1 ''Save me, O G-d, for the waters have come into my
soul..'' Another explanation is that we make as a king today the Holy
One, Blessed be He, over us, and a king was usually annointed by a
river, to allude to appointing his kingship). Preferably, it (the river)
should be outside the city and contain fish (to remind us, that just as
like these live fish can be caught in traps, so are we caught in the
trap of (the threat of) death and judgement. As we think of this, we
should be more awakened to repentance. Another explanation, as a sign
that the ''evil eye'' has no power over us just as (it has no power)
over fish, and we should be fruitful and multiply like fish do. Some say
that the reason is that fish do not have eye-brows2 and their eyes are
always open, and so one's eyes should be awakened to watchfulness). If
there is no river there with fish in it, one goes to another river or a
pool (well), and says the verses:3 ''Who is a G-d like You...'' etc as
is written in the prayer books (as) the Tashlich prayers. and we shake
out the corners of our garments to allude to our taking to heart to
throw out our sins. and to search out and investigate our ways from this
day onwards, and his clothes will be white and clean (so should he be
clean) of all sins. If the first day falls on a Shabbat then one goes
(to the river) on the second day.
1) Psalms 69:2. 2) Or ''eye-lashes'' or ''eye-lids''. 3) Micah 7:18. | לאחר תפלת מנחה הולכין אל הנהר לזכור זכות העקידה דאיתא במדרש כשהלך אברהם אבינו עם יצחק בנו לעקידה עשה השטן את עצמו כמו נהר לעכבו ועבר אברהם אבינו עליו השלום בנהר עד צוארו ואמר הושיעני אלהים כי באו מים עד נפש ועוד יש טעם מפני שאנו ממליכים היום את הקדוש ברוך הוא עלינו והדרך הוא למשוח את המלכים אצל הנהר לרמז שתמשך מלכותו וטוב שיהיה מחוץ לעיר ויש בו דגים לזכר שאנו משולים כדגים חיים שנאחזים במצודה כך אנו נאחזים במצודת המות והדין ומתוך כך נהרהר יותר בתשובה עוד טעם סימן שלא ישלוט בנו עין הרע כמו בדגים ונפרה ונרבה כדגים ויש אומרים הטעם כי לדגים אין גבינים ועיניהם תמיד פתוחות כדי לעורר עינא פקיחא דלעילא ואם אין שם נהר שיש בו דגים הולכין לנהר אחר או לבאר ואומרים הפסוקים מי אל כמוך וכו' ככתוב בסידורים סדר תשליך ומנערים שולי הבגדים והוא לרמז בעלמא ליתן לב להשליך את החטאים ולחפש ולחקור דרכיו מהיום והלאה שיהיו בגדיו לבנים ונקיים מכל חטא אם חל יום ראשון בשבת הולכין ביום שני |
129:22 After one has returned to the synaguoge and it is not yet time for the evening service, one should avoid bad company, so that one does not, Heaven Forbid, (fall) into idle talk, rather busy oneself with Torah (learning) or (saying) Psalms, or texts of guidance, for this day is holy to our Lord. | לאחר שחוזרין לבית הכנסת ועדיין לא הגיע זמן ערבית יזהר מחברת מרעים שלא יבא חס ושלום לדברים בטלים אך יעסוק בתורה או בתהלים או בספרי מוסר כי קדוש היום לאדונינו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here