Audio by Ushy Fried

129:17 For the Shofar blowing that is in the repetition of the Amidah there are different customs (concerning) how many notes are blown, and each place should keep to its own customs. Similarly, for the Shofar blowing that is after the Amidah there are different customs. After one has finished all the Shofar blowing according to the local custom, one should cover up the shofar and not blow any more on it, even one who wants to blow (the Shofar) on the second day should not blow (on this shofar) on the first day for the purpose of practising. בתקיעות שבתוך החזרת התפלה יש מנהגים שונים כמה תוקעין וכל מקום יחזיק מנהגו וכן בתקיעות שלאחר התפלה יש מנהגים שונים ולאחר שגמרו כל התקיעות כפי מנהג המקום יש להצניע את השופר ולא יתקעו בו יותר אפילו מי שרוצה להיות תוקע ביום שני אין לו לתקוע ביום ראשון להתלמד
129:18 If there is a circumcision (in the synaguoge) this circumcision is done after the Haftorah (reading from the prophets) and before the Shofar blowing. We learn this from (the verse) ''remember the covenant with Abraham'' (that is circumcision), and the offering up of Isaac (that is the Shofar). On Shabbat we circumcise after ''Happy are they...'' and if we need to circumcise (at the place of) the woman we (carry out the) circumcision after leaving the synaguoge. אם יש מילה מלין לאחר ההפטרה קודם תקיעת שופר והרמז זכור ברית אברהם זו מילה ועקידת יצחק זה שופר ובשבת מלין אחר אשרי ואם צריכין למול אצל היולדת מלין אחר יציאה מבית הכנסת
129:19 One who has (already) carried out (the mitzvah) of blowing the shofar, and needs to blow for others, can again say the blessings but in any event it is preferable that the one who needs to carry out the mitzvah is the one who says the blessings. One who blows (the Shofar) for women, if he has already performed the mitzvah, he should not say (again) the blessings, rather the woman should bless. From the (halachic) law, women do not have to listen to the Shofar blowing, because they are exempt from time-bound commandments. Some say that one who has already performed (the mitzvah) should not blow (the Shofar) for women. One who wants to blow for women should blow before he hears the Shofar blowing in the synaguoge, bless over his own Shofar blowing and have the intention to fulfill the mitzvah by this. This should not be done in the first three hours of the day, because then he is not allowed to blow as an individual, he should either blow for them (the women) at the time the Shofar is blown in the synaguoge, or after the Shofar blowing in the synaguoge. in this (latter) case he should have the intention not to perform the mitzvah by (listening to) the (Shofar) blowing, rather from the (Shofar) blowing he does for the women, and to bless on that. Even though he goes afterwards to pray the (Mussaf) additional prayers and to hear the Shofar blowing in the Amidah, this break (to blow for the women) does not require him to bless a second time, because all the Shofar blowings are considered as one mitzvah. If the woman is weak (or ill or nursing) and needs to eat before the Shofar blowing, she may eat. מי שיצא בתקיעת שופר וצריך לתקוע בשביל אחרים יכול גם כן לברך את הברכות ומכל מקום יותר נכון שזה שהוא צריך לצאת הוא יברך את הברכות והתוקע בשביל נשים אם הוא כבר יצא לא יברך את הברכות אלא האשה תברך כיון דמצד הדין נשים פטורות מתקיעת שופר משום דהוי מצות עשה שהזמן גרמא ויש אומרים דמי שיצא לא יתקע כלל בשביל נשים והרוצה לתקוע בשביל נשים יתקע קודם שישמע התקיעות בבית הכנסת ויברך על התקיעות ויכוין שיצא בהן ובלבד שלא יהא בשלש שעות הראשונות על היום כי אז אין לתקוע ביחידות או שיתקע להן בשעה שתוקעין בבית הכנסת או לאחר התקיעות שבבית הכנסת אלא שיכוין שלא לצאת בתקיעות אלו אלא בתקיעות שהוא יתקע לפני האשה ויברך עליהן ואף על גב שהולך אחר כך לבית הכנסת להתפלל מוסף ולשמוע התקיעות שבתפלה אין ההפסק מצריכו לברך שנית דכולהו תקיעות חדא מצוה נינהו ואם האשה חלושה וצריכה לאכול קודם התקיעות יכולה לאכול

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here