129:14 When the shofar blower says the blessings, the congegration
should not respond ''Blessed be He, and blessed be His name'' but should
listen carefully to the blessings, and after each blessing say with
devotion ''Amen''. One is forbidden to make any interruptions until
after all the Shofar notes in the repetition of the Amida. Therefore the
Shammas should not announce ''Silence is preferable during the Amida''
as is the custom at other times.1
1) Because this announcement would also constitute an interruption. |
כשהתוקע אומר את הברכות אל יאמרו הקהל ברוך הוא וברוך שמו אך ישמעו היטב את הברכות ואחר כל ברכה יאמרו בכוונה אמן ואסור להספיק מכאן עד לאחר כל התקיעות שבהחזרת התפלה ועל כן אין להשמש להכריז ''שתיקה יפה בשעת התפלה'' אף שהוא נוהג כן בפעם אחרת |
129:15 It is the normal custom to say, after each sequence (of notes),
''May it be acceptable...'' as it is printed in the Machzor. One should
be very careful not to say aloud the names of the angels mentioned
there, and in many communities they do not say at all ''May it be
acceptable...'', and this is the more correct (way). The main thing, is
(for the Shofar notes) to wake up the whole hearted desire to repent,
and as the Rambam, may his memory be for a blessing, wrote, and this is
what he said: ''Even though blowing the Shofar on New Year is a written
(Torah) command, it contains a hint, namely, 'Wake up you sleepers from
your slumber, and you that are falling asleep come awake.' Search your
deeds and return in repentance, and remember your creator. You that
forget the truth in time-wasting activities, and err all your years in
foolishness and emptiness which are useless and will not save. Look to
your souls, improve your ways and your positive attributes. Every one of
you abandon your evil ways and your bad thoughts...'' etc. up to here
were his words.1
1) Meaning this was a direct quote. | נוהגין העולם לומר בין הסדרים יהי רצון וכו' כמו שנדפס במחזורים וצריכין ליזהר מאד שלא להוציא בפה שמות המלאכים הנזכרים שם ובהרבה קהלות אין אומרים כלל את היהי רצון וכן נכון יותר והעיקר הוא להתעורר אז בתשובה בלב שלם וכמו שכתב הרמב''ם זכרונו לברכה וזה לשונו אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב רמז יש בו כלומר עורו ישנים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל הביטו לנפשותיכם והטיבו דרכיכם ומעלליכם יעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה ומחשבתו אשר לא טובה וכו' עד כאן לשונו |
129:16 During the repetition of the Amidah when the Reader says: ''and
we bend...'' and it is customary that the congegration also say it with
him, and also bend the knee and bow down. However, they do not prostate
themselves,1 except on Yom Kippur during the reading of the order of the
Temple Service. The reader also bends down on his knees, but since it is
forbidden for him to move from his place during the Amidah it is
customary for him to stand at little away from the reading desk so that
he can kneel without moving from his place. The ones standing by him
help him to stand up so that he does not need to move from his place.
The Shofar blowing that is during the repetition of the Amidah should
not be blown by the Reader unless he is sure that he will not become
confused (with the Amidah) due to (also blowing) this.
1) Nowadays, we do go right down on our knees. If the floor of the synaguoge is not covered we must put down some cloth or other piece of material first and kneel on that. | בחזרת התפלה כשאומר השליח צבור ואנחנו כורעים נוהגין שגם הצבור אומרים עמו וגם כורעים ומשתחוים אבל אין נופלים על פניהם רק ביום הכפורים בסדר העבודה וגם השליח צבור כורע על ברכיו אבל אסור לעקור ממקומו בשעת התפלה ולכן נוהגין שיעמוד קצת רחוק מן העמוד כדי שיוכל לכרוע על ברכיו בלי עקירה ממקומו והעומדים אצלו מסייעים אותו לעמוד שלא יצטרך לעקור רגליו התקיעות שבתוך החזרת התפלה אין להשליח צבור לתקוע אלא אם הוא בטוח שלא תתבלבל דעתו על ידי כך |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here