Audio by Ushy Fried

129:11 On Rosh Hashana when one says ''Our Father, our King, we have sinned before You...'' one should not beat his chest with the fist as one does on a weekday or Yom Kippur because one does not say the ''Vidui'' confession of sins, on Rosh Hashana since it is a Yom Tov. One should have in mind the (other) meaning of ''Our Father, our King, we have sinned before You...'' namely ''our fathers sinned before you'' when they worshipped idols, but as for us, we have no king except You, therefore ''Our Father, our King, deal with us for the sake of Your name''. בראש השנה כשאומר אבינו מלכנו חטאנו לפניך אין להכות באגרוף על החזה כמו בחול וביום הכפורים כי אין אומרים וידוי בראש השנה שהוא יום טוב אלא יכוין הפירוש אבינו מלכנו חטאנו לפניך כלומר אבותינו חטאו לפניך שעברו עבודה זרה אבל אנחנו אין לנו מלך אלא אתה לכן אבינו מלכנו עשה עמנו למען שמך
129:12 When taking out the Sefer Torah it is customary to say the Thirteen Attributes of Mercy one should begin from ''And (the Lord) passed'' and say ''And the Lord passed before him and proclaimed. 'The Lord, the Lord...' etc'' On Shabbat, there are places that do not say the Thirteen Attributes of Mercy nor ''Master of the world''. בשעת הוצאת ספר תורה נוהגין לומר שלש עשרה מדות ויש להתחיל מן ויעבור ויאמר ויעבור ה' על פניו ויקרא ה' ה' וגו' ובשבת יש מקומות שאין אומרים שלש עשרה מדות ולא רבונו של עולם
129:13 The sounds of the Shofar are primarily as follows: the ''Teruah'' is 9 short sounds,1 the ''Shevorim'' is made up from 3 Shevorim, one after the other, each ''Shevor'' should be, in duration, like three short sounds of ''Teruah'', making the ''Shevorim'' the same (duration) as the 9 sounds (of the ''Teruah''). One should be very careful not to extend the (duration of the) ''Shevorim'' until each ''Shevor'' is like the 9 (short) sounds (of the ''Teruah'' in duration, because in this case, even after the event, the Mitzvah (of Shofar blowing) was not carried out. The sounds of the Shofar are all simple, and in the sequence ''Tekiah-Shevorim-Teruah-Tekiah'' each ''Tekiah'' should be like the duration of the ''Shevorim'' with the ''Teruah'', namely, 18 sounds. In the sequence ''Tekiah-Shevorim-Tekiah'' each ''Tekiah'' should be like the duration of the ''Shevorim'' namely, 9 sounds. Similarly, in the sequence ''Tekiah-Teruah-Tekiah'' during the Shofar blowing before the Additional service, one should sound the ''Shevorim'' with the ''Teruah'' in one breath, and so the announcer of the notes should also say them as one, ''Shevorim-Teruah''. In the Shofar blowing during the repetition of the Amidah, they should be sounded as in two breaths, but in any event, one should not make a break between them, rather follow one after the other in succession, the announcer of the notes should also read the two together.

1) The nine notes take up about 3-4 seconds, and the 18 about 7-8 seconds.

שיעור התקיעות לכתחלה צריכין להיות כך התרועה היא ט' כחות קצרות ושברים יעשה ג' שברים זה אחר זה כל שבר יהא ארוך כמו ג' כחות קצרות מן התרועה ונמצא שגם השברים היא כמו ט' כחות ויזהר מאד שלא להאריך בשברים עד שיהא כל שבר כמו ט' כחות כי בזה אפילו בדיעבד אינו יוצא והתקיעות המה הברות פשוטו ובסדר תקיעה שברים תרועה תקיעה תהא כל תקיעה ארוכה כמו השברים עם התרועה דהיינו כמו ח''י כחות ובסדר תקיעה שברים תקיעה תהא כל תקיעה ארוכה כמו השברים דהיינו כמו ט' כחות וכן בסדר תקיעה תרועה תקיעה בתקיעות שקודם תפלת מוסף יש לעשות השברים עם התרועה בנשימה אחת ולכן המקריא יקרא בפעם אחת שברים תרועה ובתקיעות שבתוך החזרת התפלה יש לעשותן בשתי נשימות ומכל מקום לא יפסיק ביניהן אלא יהיו תכופות זו לזו והמקריא יקרא גם כן שתיהן בפעם אחת

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here