127:18 It is good to fast together with repentance to cancel (the
effect) of a bad dream like fire on a wick.1 In any event, he is not
obliged to fast, as said Shmuel:2 ''and the dreams tell falsehood'',3
but he is obliged to carry out repentance and be occupied all that day
in Torah (learning) and prayer.
1) This is a quote from Sanhedrin 37A. Wicks for lights were made from the flax and were made to be very easy to light. The quote is ''could one put fire to a (linen/flax) wick and it not burn ?'' In other words, if you fast and repent then certainly any possible bad effects of your dream will be cancelled. 2) Berachot 55B 3) Shmuel is referring to a bad dream, and quotes from Zechariah 10:2. He is saying that you should not take such dreams too seriously. |
יפה תענית עם התשובה לבטל חלום רע כאש לנעורת ודוקא בו ביום ומכל מקום אינו מחויב להתענות דאמר שמואל החלומות שוא ידברו אבל מחוייב לעשות תשובה ויעסוק כל היום בתורה ותפלה |
128:1 From Rosh Hodesh Elul until after Yom Kippur is a time of (Divine)
favor. Although, throughout the entire year, the Holy One, blessed be
He, accepts the repentance of those who return to Him wholeheartedly, in
any case, these days (between the 1st of Elul and Yom Kippur) are more
special have been set aside for repentance, because they are days of
mercy and favor. Because on Rosh Hodesh Elul, Moses ascended Mount Sinai
to receive the second set of stone tablets and spent forty days there,
descending on the tenth of Tishrei, which was then the finish of the
atonement period1 From then on, these days were set aside as days of
favor, and the tenth of Tishrei as the Day of Atonement. 2 It is the
custom in most places to fast on the day preceding Rosh Hodesh Elul and
follow the order of prayer (termed) the Minor Day of Atonement to
prepare one's heart to repent. If Rosh Hodesh Elul falls on Shabbat, one
advances (the fast) to the Thursday before it. The Ari (lit; The Rabbi,
our master, Rabbi Isaac Luria), may his memory be a blessing,3 wrote:4
''Surely (a man) does not lie in ambush (to murder), but G-d (who)
caused this to happen, then I will provide for you (a place for you to
take refuge)'' the first letters (of the words spell) Elul. To tell (us)
that this month is (like a place of refuge,) a time of favor when (G-d)
accepts (our) repentance on the sins done throughout the year. It also
alludes to (sins) committed inadvertently that also need repentance
during this month The Rabbis5 have also noted6 ''And G-d, your Lord,
will circumcise your heart and the hearts of your descendants'' the
first letters (of the words spell) Elul and also7 ''I am for my Beloved
and my Beloved is for me'' the first letters (of the words spell) Elul
and also8 ''a person (sending gifts) to his friend and (giving) presents
to the poor.'' the first letters (of the words spell) Elul (The verses)
allude to the three things, which are repentance prayer, and charity,
which must be done eagerly in this month. ''And G-d will circumcise...''
alludes to repentance; ''I am for my Beloved...'' alludes to prayer,
which is ''a song of lovers''; ''Sending gifts...'' alludes to charity.
1) For the sin of the Golden Calf. 2) Moses went up to Mt Sinai for 3 consecutive 40 day periods; for the first forty days, Hashem taught him the entire Torah and gave him the first set of stone tablets, which Moses subsequently smashed when he came down the mountain and saw the Jews dancing around the Golden Calf; Moses then spent the next 40 days begging Hashem to forgive the Jewish People; the final forty days was spent receiving the second set of tablets. 3) Rabbi Isaac Luria (1534-1572), renowned as the greatest kabbalist of modern times, is commonly known as the ARI, an acronym standing for Elohi Rabbi Yitzhak - the G-dly Rabbi Isaac. 4) To explain the verse Exodus 21:13. 5) lit; the explainers of lists. 6) Deuteronomy 30:6 7) Song of Songs 6:3 8) Esther 9:22 | מראש חדש אלול עד אחר יום הכפורים המה ימי רצון ואף כי בכל השנה הקדוש ברוך הוא מקבל תשובה מן השבים אליו בלב שלם מכל מקום ימים אלו מובחרים יותר ומזומנים לתשובה להיותם ימי רחמים וימי רצון כי בראש חדש אלול עלה משה אל הר סיני לקבל לוחות שניות ונשתהה שם ארבעים יום וירד בעשירי בתשרי שהיה אז גמר כפרה ומן אז הוקדשו ימים אלו לימי רצון ויום עשירי בתשרי ליום הכפורים ומנהג ברוב המקומות להתענות בערב ראש חדש אלול ולעשות סדר יום כפור קטן כדי שיכינו לבם לתשובה ואם חל ראש חדש בשבת מקדימין ליום חמישי שלפניו הרב אדוננו רבי יצחק לוריא זכרונו לברכה כתב ואשר לא צדה והאלהים ''אנה'' ''לידו'' ''ושמתי'' ''לך'' ראשי תיבות אלול לומר כי חודש זה הוא עת רצון לקבל תשובה על החטאים שעשה בכל השנה וגם רמז שגם על השגגות צריך לעשות תשובה בחודש הזה עוד אמרו דורשי רשומות ומל ה' אלהיך ''את'' ''לבבך'' ''ואת'' ''לבב'' זרעך ראשי תיבות אלול וכן ''אני'' ''לדודי'' ''ודודי'' ''לי'' ראשי תיבות אלול וכן ''איש'' ''לרעהו'' ''ומתנות'' ''לאביונים'' ראשי תיבות אלול רמז לשלשה דברים שהם תשובה תפלה וצדקה שצריכין להזדרז בהם בחודש זה ומל ה' וגו' רומז לתשובה אני לדודי וגו' רומז לתפלה שהיא רנת דודים איש לרעהו ומתנות לאביונים רומז לצדקה |
128:2 It is customary to blow the shofar during this month, beginning on
the second day of Rosh Hodesh.1 We blow (the shofar) each day, after the
morning service, (in the order) Teki'ah, Shevorim, Teru'ah, Teki'ah.
Except for the day preceding Rosh Hashana, when we stop doing this, in
order to make a break between the voluntary (shofar) sounding, and the (shofar)
sounding (which is) a Biblical obligation. The reason for the (shofar)
blowing during this month is to arouse the people to repentance. For it
is the nature of the shofar to arouse awareness and inspire fear, as it
says:2 ''Shall a shofar be sounded in the city and the people not
tremble?'' It is also customary in our local areas,3 from the second day
of Rosh Hodesh Elul until Shemini Atzeret 4 to say in the morning and in
the evening, at the end of the service, the Psalm:5 ''A (psalm) of
David. G-d is my light and my salvation...'' This (custom) is from the
Midrash (Socher Tov), (which explains) ''G-d is my light'' (as referring
to) on Rosh Hashanah and ''my salvation'' on Yom Kippur. ''For He will
hide me in His sukkah.'' is an allusion to (the festival of) Sukkot. It
is also customary to say (during this month) Psalms, communally each
place according to its local custom. From when Elul begins until Yom
Kippur, when a person writes a letter to an acquaintance, one needs to
include in it, at its beginning or its end, that he wishes for him and
blesses him that he be granted in the approaching days (of judgment), to
be inscribed and sealed in the book (of judgement for) a good life,
1) Some have the custom to begin blowing the shofar on the first day of Rosh Hodesh. 2) Amos 3:6 3) Hungary in the late 19th Century. 4) There are several differences between the ruling of the ''Kitzur Shulchan Aruch'' and the prevailing custom in some communities. Firstly, there are some communities that begin the recitation of ''L'David Hashem...'' from the first day of Rosh Hodesh Elul. Secondly, in certain communities, it is customary to say the psalm in the afternoon service rather than in the evening service. Also, in Eretz Yisrael, the psalm is not said on Shemini Atzeret itself. 5) Psalm 27. | נוהגין לתקוע שופר בחודש זה ומתחילין ביום ב' דראש חדש ותוקעין בכל יום לאחר תפלת שחרית תקיעה שברים תרועה תקיעה חוץ מערב ראש השנה שמפסיקין בו כדי להפסיק בין תקיעות רשות לתקיעות מצוה וטעם התקיעות בחודש זה לעורר את העם לתשובה כי כן הוא הטבע של השופר לעורר ולהחריד כמו שאמר הכתוב היתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו עוד נוהגין במדינות אלו מיום ב' דראש חדש אלול עד שמיני עצרת אומרים בבוקר ובערב לאחר התפלה את המזמור לדוד ה' אורי וישעי והוא על פי המדרש ה' אורי בראש השנה וישעי ביום הכפורים כי יצפנני בסכה רמז לסוכות עוד נוהגין לומר תהלים בצבור בכל מקום לפי מנהגו משנכנס אלול עד יום הכפורים כשכותב אדם אגרת לחבירו צריך לרמז בו בתחלתו או בסופו שהוא מבקש עליו ומברכו שיזכה בימים הבאים להכתב ולהחתם בספר חיים טובים |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here