Audio by Ushy Fried

126:4 One should take care not to see the hunts (held) by non-Jews,1 also, their dances or any other of their celebrations. Should one hear the sounds of their celebrations, one should sigh and be sad over the destruction of Jerusalem, and pray to the Holy One, blessed be He, on her (Jerusalem's) behalf. Even to a hunt (arranged) by a Jew it is forbidden to go, because this is2 like sitting with the scornful. All kinds of (excessive) joy are forbidden, except bringing joy to a groom and bride is allowed, whether by song or talk or (musical) instruments, and also there one should not overdo (one's) joy. A person is forbidden to ''fill his mouth with laughter'' in this world even for the joy (connected) with (carrying out) a commandment, as it is said:3 ''then4 our mouths will be filled with laughter''.

1) For example, hunting wild animals, such as wild boars or foxes, using dogs. These were accompanied by singing, music and much drinking. 2) Psalms 1:1. 3) Psalms 126:2. 4) The word ''then'' in this quote implies that only in the Messianic age will we know complete joy.

השמר לך מלראות קניגנאות של עובדי כוכבים וכן מחולתם או שום דבר על שמחתם ואם תשמע קולם שמחים תאנח ותצער על חורבן ירושלים ותתפלל להקדוש ברוך הוא עליה ואפילו לקניגנאות של ישראל אסור ללכת משום דהוי מושב לצים וכל מיני שמחה אסור אלא לשמח חתן וכלה מותר בין בשיר בין בפה בין בכלים וגם שם אין לשמוח ביותר ואסור לאדם שימלא שחוק פיו בעולם הזה אפילו בשמחה של מצוה שנאמר אז ימלא שחוק פינו
127:1 Just as it is a commandment on the public to fast and pray on all misfortune, that should not come, so it is a commandment on each person, that if there comes on him, Heaven forbid, some misfortune such as there was to him, a sick person in his house or he got lost on a journey, or he was imprisoned on a false charge, he is obliged to fast and pray to Hashem, and request mercy from Him, may His name be blessed, and this is the way of repentance, so that a person should not say, Heaven forbid, the misfortune (came) by chance,1 as it is said:2 ''but walk contrary to me'' ''then I will walk contrary to you in fury''3 meaning that ''I will bring on you a misfortune'' in order that you will repent. If you will say that this was by chance, and will add (misfortunes) on you from my fury, however a person needs to know that his sin (caused) G-d to bring on him all this bad thing, and should search his deeds and return to Hashem and be merciful on him.

1) Meaning that any misfortune comes upon him for a reason, and so he must ask G-d's help to overcome it. 2) Lev. 26:27 3) Lev. 26:28

כשם שמצוה על הצבור להתענות ולהתפלל על כל צרה שלא תבא כך מצוה על כל יחיד שאם באה עליו חס ושלום איזה צרה כגון שהיה לו חולה בתוך ביתו או שהוא תועה בדרך או חבוש בבית האסורים על ידי עלילה מצוה עליו שיתענה ויתפלל אל ה' ויבקש רחמים מאתו יתברך שמו שיושיע לו ודבר זה מדרכי תשובה הוא שלא יאמר האדם חס ושלום מקרה היא הצרה שנאמר והלכתם עמי בקרי והלכתי עמכם בחמת קרי פירוש כשאביא עליכם צרה כדי שתשובו אם תאמרו שהוא קרי אוסיף עליכם חמת אותו קרי אבל צריך האדם לדעת כי בחטאיו הביא עליו האלהים את כל הרעה הזאת ויפשפש במעשיו וישוב אל ה' וירחמהו
127:2 An individual who wants to fast needs to (decide and) take on himself (to fast) the day before, at the afternoon prayers, that is in the blessing ''Hear our voice'' he should resolve in his heart that he receives on himself to fast, and before ''Let the words of my mouth''1 he should say ''Master of the universe, behold I (stand) before you on (this) fast...'' (as it is printed in the prayer books), and even though he eats and drinks after this until dawn it does not matter.2 Also if he wants to fast several days in a row, even though he will eat and drink in the nights between them, it's enough to decide just the once, but if he decides on some days that are not consecutive, such as Monday, Thursday and Monday, he should resolve (to fast) every day in the afternoon prayers before (the fast).

1) Just before the end of the Amidah. 2) Because his personal fast only starts the following day and lasts from dawn to dusk.

יחיד שהוא רוצה להתענות צריך לקבל עליו ביום שלפניו בתפלת המנחה דהיינו בברכת שמע קולנו יהרהר בלבו שהוא מקבל עליו להתענות וקודם יהיו לרצון יאמר רבון העולמים הרי אני לפניך בתענית וכו' כמו שנדפס בסידורים ואף על פי שאוכל ושותה אחר כך עד שיעלה עמוד השחר אין בכך כלום וכן אם רוצה להתענות איזה ימים זה אחר זה אף על פי שיאכל וישתה בלילות שביניהם סגי בקבלה אחת אבל אם מקבל עליו איזה ימים שאינן רצופין כגון שני חמישי ושני יש לקבל עליו כל יום במנחה שלפניו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here