Audio by Ushy Fried

124:7 Washing is forbidden whether in hot or cold (water) and even to put a finger in water is forbidden. The prohibition is only on washing for pleasure. However (washing) that is not for pleasure is permitted, and so one can wash one's hands in the morning. One should be careful to only wash the fingers which is the purpose of the washing in the morning, in order to remove the ''unclean spirit'' that remains on the fingers.1 After slightly drying them (so) they are still damp one passes them over one's eyes. If one's eyes are dirty2 and one customarily washes them in water, one washes them also now in the usual way without any worries. Similarly if one's hands were dirty with mud or the like it is permitted to wash the dirty place. Also after going to the toilet one can wash one's hands a little in the usual way.3 Also before the afternoon services one can wash the fingers.

1) See also Ch. 2:1. 2) In the morning, when one wakes up, the eyes are normally sticky with dried tears. 3) Meaning the fingers up to the knuckles.

רחיצה אסורה בין בחמין בין בצונן ואפילו להושיט אצבעו לתוך מים אסור ואינו אסור רק רחיצה של תענוג אבל שלא לתענוג מותר ולכן רוחץ ידיו בשחרית ויזהר שלא ירחוץ רק אצבעותיו שזהו עיקר הרחיצה בשחרית מפני שרוח רעה שורה על האצבעות ולאחר שנגבם קצת ועידין לחות קצת מעבירן על עיניו ואם עיניו מלוכלכות ודרכו לרחצם במים רוחצם גם עתה כדרכו ואינו חושש וכן אם היו ידיו מלוכלכות בטיט וכדומה מותר לרחוץ במקום המלוכלך וכן כשעושה צרכיו מותר לרחוץ ידיו קצת כדרכו תמיד וכן לתפלת מנחה ירחוץ אצבעותיו
124:8 Women who are cooking and need to wash the food because their intention is not washing (their hands). One who is travelling for the sake of a mitzvah and has no other way before him except to go through water, goes through the water both on his way and on his return without hesitating. However if he is going for business reasons, going (through the water) is allowed but returning (that way) is forbidden. One who comes from a journey and his feet are weak may wash them in water.1

1) Since this is for medical/health reasons and not for pleasure.

נשים המבשלות וצריכות להדיח המאכלים מותרות דהא אין מתכוונות לרחיצה ההולך לצרכי מצוה ואין לפניו דרך אחר רק לעבור במים עובר במים בין בהליכתו בין בחזירתו ואינו חושש אבל אם הולך בשביל ממונו בהליכתו מותר ובחזירתו אסור הבא מן הדרך ורגליו כהות מותר לרחצם במים
124:9 Even though (washing) is not forbidden except washing for pleasure, in any event a woman whose (mikva) immersion should be on the night of the 9th of Av, should not immerse because sexual relations are forbidden.1

1) So the immersion would not be for the purpose of a mitzvah but rather would be like washing for pleasure.

אף על פי שאינו אסור כי אם רחיצה של תענוג מכל מקום אשה שחל טבילתה בליל תשעה באב לא תטבול כיון דאסורין בתשמיש

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here