12:4 One who is sure that he cannot contain himself from releasing gas until after he concludes the Shema and the Shemoneh Esreh. 1 It is better to let the time pass for the Shema and the Shemoneh Esreh than to pray without a clean body. Should the time for prayer pass, (it is not his fault as) he was forced. 2 (and may compensate afterwards as explained in Ch. 21). If one is sure that one can contain oneself while reading the Shema, one should put on tefillin between ''Who chooses His people Israel in love'' and the reading of Shema, one blesses over them. 3 1) should refrain from saying these prayers. The Shulchan Aruch HaRav 80:3 and the Mishna Berurah 80:3 require that one say the Shema and its blessings at the proper time. However, one should refrain from wearing tefillin. It must be emphasized that this applies only to someone who is sure that he will not be able to hold himself back from releasing gas. However, if a person merely suspects that he might do so, he should pray. 2) That is he was prevented by factors beyond his control. 3) The tefillin, then continues with the reading of the Shema. | מי שברי לא שאינו יכול לעמוד על עצמו מלהפיח עד שיגמור קריאת שמע ותפלה מוטב שיעבור זמן קריאת שמע ותפלה ממה שיתפלל בלא גוף נקי ואם עבר זמן תפלה אנוס הוא ומשלים אחר כך כדלקמן סימן כ''א ואם יראה לו שיכול לעמוד על עצמו בשעת קריאת שמע יניח תפילין בין הבוחר בעמו ישראל באהבה לקריאת שמע ומברך עליהם |
12:5 One must wash one's hands in water to the wrists before prayer. Therefore, even though one washed one's hands in the morning, if afterwards one touched with one's hand any unclean place, i.e., parts which are (usually) covered of the body which are covered in sweat; or one scratched one's head, or one did not wash them in the morning up to the wrist one must wash them again before prayer. If one has no water, one must go back (and search) for it, walking on (even) four milin or back one mil.1 If one believes that by doing this the time (for saying) the Shemoneh Esreh will pass, one should clean one's hands with a shard, or with dust, or any other material that cleans, and pray. It is written: 2 ''I will wash my hands in cleanliness and encircle Your altar.'' If possible, I will wash (my hands) with water, If not, (I will) clean by any other means. 1) The above applies when a person is on a journey. If one does not intend to travel, there is no difference between in front of him or behind him. There is no need to search further than a mil. A mil is approximately a kilometer in contemporary terms. 2) This may be derived from Psalms 26:6 |
צריך לרחוץ את ידיו במים עד הפרק קודם התפלה ולכן אף על פי שרחץ את ידיו בבקר אם נגע אחר כך בידיו באיזה מקום מטונף דהיינו במקומות המכוסים באדם שיש שם מלמולי זיעה או שחיכך בראשו או שלא רחצם בבקר עד הפרק צריך לחזור ולרחצם קודם התפלה ואם אין לו מים צריך לחזור אחריהם ללכת לפניו ד' מילין או לאחריו מיל ואם מתיירא שמתוך כך יעבור זמן תפלה מנקה ידיו בצרור או בעפר או בכל מידי דמנקי ומתפלל דכתיב ארחץ בנקיון כפי וגו ארחץ במים אם אפשר ואם לאו בנקיון בכל מידי דמנקי |
12:6 If one washed one's hands in the morning properly, and did not know that one's hands became dirty from something, in any event, because one was diverted meanwhile; even if one (only) studied in the interim, again one's attention was distracted, it is still necessary to wash them with water before prayer. However, in this instance, there is no need to search for water. If one does not have water available, and if one returned (to look) for it one will be too late to pray with a minyan, one need not search for it. 1 Rather, clean one's hands with any other cleaning material and pray with the minyan. 1) The Shulchan Aruch, Orach Chayim 92:5 states that in such an instance, one need not search for water, and does not make the leniency dependent on the concept of communal prayer. | ואם רחץ ידיו בבקר כראוי ואין ידוע לו שנתלכלכו ידיו באיזה דבר מכל מקום כיון שהסיח דעתו בינתים ואפילו למד בינתים גם כן הוי היסח הדעת וצריך גם כן לרחצם במים לצורך תפלה אך בזה אין צריך לחזור אחר המים דוקא שאם אם אין לו מים מזומנים ובאם יחזור עליהם יאחר תפלת הצבור לא יחזיר עליהם אלא מנקה ידיו בכל מידי דמנקי ומתפלל עם הצבור |
To subscribe click here.