Audio by Ushy Fried

124:4 If there is a mourner in the city he goes to the synagogue in the evening and also in the day upto the end of (reading) the ''Elegies''. He is allowed to be called to the Torah or read the Haftorah1 because we are all considered as mourners.

1) Which is normally forbidden to a mourner.

אם יש אבל בעיר הולך לבית הכנסת בלילה וגם ביום עד שיגמרו הקינות ומותר לו לעלות לתורה ולקרות ההפטרה שהרי כולם אבלים הם
124:5 The words of Torah make the heart glad as it is said:1 ''The statutes of the Lord are right, rejoicing the heart'', therefore it is forbidden on the 9th of Av to learn Torah, excepting those topics which sadden one's heart, for example in the book of Jeremiah the evil (prophecies) in it, and the verses of comfort should be omitted. Also the calamities on the nations of the world that are written there are omitted. It is allowed to study the book of Job, and the midrash on Lamentations, and the Gemara2 ''And these can shave on the festival...'', which covers the laws of mourning and ostracism, and the stories (of the destruction of Jerusalem and Beitar) in (Gittin) the (fifth) chapter ''Damages'', and the Jerusalem Talmud at the end of tractateTa'anit (Fast) which covers the destruction of the Temple.3 However, even in these that one is allowed to study, it is forbidden to enter in to any (halachic) difficulty, or explanation or commentary, because (these) bring pleasure to the heart. Everything that one is allowed to learn by oneself, one can also teach to children. One can read (all the Torah topics in) the daily order of prayer even4 ''Which were the places...''. The order of ''Ma-amodot'' are not said5 even by one who is accustomed to saying it every day.

1) Psalm 19:9. 2) Mo-ed Katan Ch.3. 3) Also the story of the destruction in Sanhedrin and Josephus, and the laws of mourning from the Shulchan Aruch and commentaries. 4) The chapter Mishna Zevachim 5. 5) A description of the rituals of sacrifices in the Temple which became the custom to read after the destruction.

דברי תורה משמחין את הלב שנאמר פקודי ה' ישרים משמחי לב ולכן אסור בתשעה באב ללמוד תורה כי אם בדברים שמעציבין את לבו כגון בספר ירמיה בדברים הרעים שבו ופסוקי נחמה שבו ידלג וכן פורעניות על אומות העולם שכתובים שם ידלג וכן מותר ללמוד בספר איוב ומדרש איכה וגמרא פרק אלו מגלחין דמיירי בדיני אבל ומנודה ובהגדה דפרק הניזקין וירושלמי סוף מסכת תענית דמיירי מחורבן ואף באלו שהוא מותר ללמוד אסור לעיין בהם איזה קושיא ותירוץ או דרוש כי משמחים את הלב וכל מה שמותר האדם ללמוד בעצמו מותר ללמוד גם עם תינוקות מותר לקרות כל סדר היום אפילו איזהו מקומן וסדר מעמדות אין לומר אפילו מי שרגיל לאמרו בכל יום
124:6 Even a pregnant or nursing woman even though it is very difficult for them, need to complete the fast unless there is a situation where there is concern, Heaven forbid, of danger (to them). However, one who is ill, even though he is not in danger, one may be lenient (on him) and he does not need to complete the fast, and only fasts some hours, even more so if he has a weak constitution. A woman in her 7th to 30th days after birth has the status of a ill person who is not dangerously ill,1 even though she does not feel ill. However if she feels completely healthy and (believes) the fast will not harm her, she can complete it. Those that need to eat on the 9th of Av should not eat for enjoyment but rather what is needed for the health of their body.

1) The halacha today is that a sick person who is not dangerously ill should not fast on the 9th of Av, and neither should a woman within the first seven days after giving birth. Similarly one who is weak and could become ill if they do not eat. 

אפילו עוברות ומניקות אף על פי שמצטערות הרבה צריכות להשלים התענית אם לא במקום שיש לחוש חס ושלום לסכנה אבל חולה אף על פי שאין בו סכנה יש להקל שלא ישלים התענית רק יתענה איזה שעות ומכל שכן אם הוא חלוש בטבעו ויולדת לאחר שבעה ימים עד שלשים יום נמי דינה כחולה שאין בו סכנה אף על פי שאינה חולה אך אם מרגשת בעצמה שהיא בריאה לגמרי והתענית לא יזיק לה יש לה להשלים ואלו שצריכין לאכול בתשעה באב לא יתענגו במאכלים אלא בכדי צורך בריאות הגוף

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click heree