Audio by Ushy Fried

124:19 At the afternoon service one puts on the tallit and tefillin with (their) blessings. We say the Psalm of the Day and the rest of the prayers omtted at the morning service. We say ''Happy are they that dwell in Your house'', half-kaddish, and read in the Torah and Haftorah as on other fast days. We return the Sefer Torah, and the Reader says half-kaddish. We say the Amidah and (add) ''Comfort, O Lord our G-d'' in the blessing ''...rebuilder of Jerusalem''. If one forgets one says it after ''Answer us, O Lord'',1 and not conclude ''Blessed are...the comforter of Zion...'' rather ''for you hearken...''. If also there one did not remember until after one said ''Blessed are You, O Lord...'', one finishes the blessing of ''...Who hears prayer.'' and (continues) praying according to the (normal) order and does not need to go back. The Reader in his repetition of the Amidah says the Priestly Blessing, and after the Amidah full kaddish with ''May the prayers and supplications...''. The tefillin are removed and we pray the Evening service. If the moon is shining we sanctify it,2 see in Ch. 97:11 that one should eat first.

1) Before ''O may our eyes'' in the blessing ''Be favourable...'' according to the Mishna Berurah 557:2. 2) Mishna Berurah 426:11 - proper shoes should be put on first.

במנחה מניחין טלית ותפילין בברכות ואומרים שיר של יום ושאר הדברים שחסרו בשחרית ואומרים אשרי חצי קדיש וקורין בתורה ומפטירין כמו בשאר תענית צבור ומכניסין את הספר תורה ואומר השליח צבור חצי קדיש ומתפללין שמונה עשרה ואומר נחם בברכת ולירושלים ואם שכחו שם אומרו אחר עננו ולא יסיים ברוך מנחם וכו' אלא כי אתה שומע וכו' ואם גם שם לא נזכר עד לאחר שאמר ברוך אתה ה' גומר הברכה שומע תפלה ומתפללין כסדר ואין צריך לחזור השליח צבור בחזרת התפלה אומר ברכת כהנים ואחר התפלה קדיש שלם תתקבל וחולצין התפילין ומתפללין מעריב ואם הלבנה זורחת מקדשין אותה ועיין לעיל סימן צ''ז סעיף י''א שצריכין לטעום תחלה
124:20 The sages said:1 On the seventh of Av the Gentiles entered the Sanctuary, they eat, drank and vandalized it on the seventh and the eighth, on the ninth towards evening they set it on fire, and it continued burning until the tenth day, until sunset. However they did not fix the fast for the tenth day, even though the majority of the Sanctuary was burnt on it, because the beginning of a disaster is the worst part. The Jerusalem Talmud2 tells that Rabbi Avin fasted on (both) the ninth and the tenth. Rabbi Levi fasted on the ninth and the night of the tenth. Because he did not have the strength to fast all of the tenth day, he fasted only (during) the night. We (now) are even weaker and we do not fast except on the ninth only, but are strict and do not eat meat nor drink wine on the night of the tenth, and not on the tenth day until midday, except for a festive meal.3 Similarly we should not bless ''...who has kept us in life...'' and also not to wash nor cut the hair or do laundry until midday on the tenth day. One who is strict on himself regarding all these things mentioned (above) the whole of the tenth day, is to be praised. If the tenth day falls on Friday, it is permitted to wash, cut the hair, and do laundry immediately in the morning in honor of the Shabbat.

1) Ta'anit 29a. 2) Ta'anit 4:6. 3) Such as for a circumcision.

תניא בז' באב נכנסו הגוים להיכל ואכלו ושתו וקלקלו בו שביעי שמיני ותשיעי לעת ערב הציתו בו את האש והיה דולק והולך עד יום העשירי עד שקיעת החמה והא דלא קבעו את התענית ליום העשירי אף שרובו של היכל נשרף בו מפני שהתחלת הפרעניות חמיר טפי ואיתא בירושלמי ר' אבין התענה תשיעי ועשירי ר' לוי התענה תשיעי וליל עשירי מפני שלא היה בו כח להתענות כל היום העשירי התענה רק הלילה ואנו תש כחנו ואין מתענין רק תשיעי לבד אך מחמירין שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין בליל עשירי ולא ביום העשירי עד חצות היום כי אם בסעודת מצוה וכן אין לברך שהחיינו גם אין לרחוץ ולא להסתפר ולכבס עד חצות יום העשירי ומי שמחמיר על עצמו בכל הדברים הנזכרים כל יום העשירי הרי זה משובח אם יום העשירי חל בערב שבת מותר לרחוץ ולהסתפר ולכבס מיד בשחרית מפני כבוד השבת
124:21 A woman who had given birth, even though she is fasting (as it is) after 7 (days) from the birth, is permitted on the night of the tenth (to eat) meat and (drink) wine. יולדת אף שמתענה לאחר שבעה ללידתה מותרת ליל עשירי בבשר ויין

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here