Audio by Ushy Fried

124:13 It is forbidden to greet another on the 9th of Av or even to say: ''Good morning'' and the like is forbidden. If a non-knowledgable (in the halacha) Jew or a non-Jew greets you, one replies in a gentle voice so as not to be strict with them. It is also forbidden to send a gift to another because this is also considered as a greeting. אסור לשאול בשלום חברו בתשעה באב ואפילו לומר צפרא טבא וכיוצא בו אסור ואם עם הארץ או אינו יהודי שואלין בשלומו משיב בשפה רפה שלא יקפידו עליו וכן אסור לשלוח דורון לחברו שזהו בכלל שאילת שלום
124:14 One should not go for an excursion in the market place so as not to come to frivolity or enjoyment. Smoking tobacco is forbidden by some (authorities), and other (authorities) permit it after midday in the privacy of one's home. לא יטייל בשוק שלא יבא לידי שחוק ושמחה עישוק טאבאק יש אוסרין ויש מתירין לאחר צהרים בצנעא תוך ביתו
124:15 Concerning work: we are accustomed that all work that takes some time, even if it is not a professional job rather a normal job, is forbidden at night and during the day until midday. However something that does not take time such as lighting candles or tying (a knot) and the like is permitted. After midday one can do all the (types of) work. Business transactions are customarily forbidden before midday, and after midday are permitted. However a G-d-fearing person should be strict the whole day, whether (concerning) work or business transactions, so that he is not distracted from mourning. By a non-Jew it is allowed (also before midday) to have done all work.1 (Concerning a potential) financial loss, one is allowed to (prevent this by) doing work oneself. Milking cows is preferably done by a non-Jew, but if this is not possible one may do it oneself.

1) But not where the work is visible to the public.

בענין מלאכה אנו נוהגין שכל מלאכה שיש בה שיהוי קצת אפילו אינו מעשה אומן אלא מעשה הדיוט אסורין בלילה וביום עד צהרים אבל דבר שאין בו שיהוי כגון הדלקת נרות וקשירה וכיוצא בו מותר ולאחר צהרים עושין כל המלאכות וכן משא ומתן נוהגין לאסור קודם צהרים ולאחר צהרים מתירין אבל מי שהוא ירא שמים יש לו להחמיר כל היום בין במלאכה בין במשא ומתן שלא יסיח דעתו מן האבילות ועל ידי אינו יהודי מותר לעשות כל מלאכה דבר האבד מותר לעשות גם בעצמו לחלוב הפרות טוב לעשות על ידי אינו יהודי ואם אי אפשר מותר בעצמו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here