122:8 It is a custom for all Jews not to eat meat and not to drink wine
during the nine days from Rosh Hodesh (Av) until after the 9th of Av. It
is forbidden even (to eat) something that was cooked with meat or
contains (animal) fat.1 Even poultry is forbidden, but one who is made
ill by dairy products, can eat poultry. For an ill person, everything is
allowed, but in any case, if it is not difficult for him, he should stop
from eating (meat) from the 7th of Av onwards. It is also the custom of
some women after childbirth to avoid meat and wine from the 7th of Av
onwards, because on that day the non-Jews entered the Temple. On a
festive meal such as after a circumcision or redeeming a (first-born)
son, or concluding a book of the Talmud, meat and wine are also allowed.
Apart from one's parents, brothers and children, and apart from those
who have a connection to the precept, one can invite another ten people
who are friends, but only if those also at a different time would have
come to him for a festive meal. All this2 is allowed even on the eve of
the 9th of Av before midday but not after that. The meal that is
customary to give on the night before a circumcision, is not considered
as a festive meal and meat and wine are forbidden, and it should be made
with dairy foods. The cup (of wine) for Havdalah at out Shabbat, if
there is a child who can drink most of the cup, it is given to him, and
if not the one making Havdalah can drink it himself.3
1) If the non-meat part was at least sixty times the meat (by volume), or if there is no taste of meat in the food, it is allowed. Similarly , non-meat (fish or parve) food cooked in a meat pot are allowed. 2) Serving meat and wine at a festive meal for a precept. 3) Havdalah is a commandment so it is possible to drink wine if necessary. |
מנהג בכל ישראל שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין בתשעה ימים שמן ראש חדש עד לאחר תשעה באב ואסור אפילו בתבשיל שנתבשל בו בשר או שיש בו שומן ואפילו בשר עוף אסור ואך מי שמאכלי חלב מזיקין לו יכול לאכול בשר עוף ולצורך חולה הכל מותר ומכל מקום אם אינו קשה לו יש לו להפסיק שלא לאכול מן ז' באב ולהלן וכן נוהגין קצת יולדות למנוע מבשר ויין מז' באב ואילך כי באותו היום נכנסו העובדי כוכבים להיכל ובסעודת מצוה כגון מילה ופדיון הבן וסיום מסכתא גם כן מותרין בבשר ויין וחוץ מאבותיו ואחיו ובניו וחוץ מאלו שיש להם שייכות במצוה יכול להזמין עוד עשרה אנשים לריעות אבל אם רק אותם שגם בפעם אחרת היו באין אליו אל המשתה וכל זאת מותר אפילו בערב תשעה באב קודם חצות היום אבל לא אחר כך והסעודה שנוהגין לעשות בלילה שלפני המילה אינה סעודת מצוה ואסורין בבשר ויין אלא יש לעשותה במאכלי חלב וכוס של הבדלה במוצאי שבת אם יש תינוק שישתה רוב הכוס נותנין לו ואם לאו יכול המבדיל בעצמו לשתות |
122:9 Also one does not wash laundry during the 9 days, not even a shirt
or garment that one does not want to wear until after the fast.1 Even to
give them, to be washed, to a non-Jew is forbidden. A Jewish woman is
allowed to wash the clothes of a non-Jew, but in any event in the week
of the 9th of Av she should be careful.2 It is also forbidden in these 9
days to wear (laundered clothes) or to lay out (fresh laundry) even if
they were washed from before (then). Only in honour of Shabbat one is
allowed to wear (freshly laundered) linen clothes and to lay (freshly
laundered) cloths on the table, and to change the hand-towels, as one
does on the rest of the Sabbaths, but white sheets are forbidden to
change. A woman who needs to wear white (underwear), to check for 7
clean days (before the mikveh) can wash and wear (these). Similarly, the
nappies (diapers) one puts on a baby, which are frequently made dirty,
may be washed.
1) Children's dirty clothes can be washed whenever necessary. Also by wearing the clothing or using the laundry for one hour before the 9 days, one can then wear them during the 9 days because they are no longer considered as freshly laundered. 2) Not to wash them in public because people might think she is washing her own clothes. | וכן אין מכבסין בתשעה ימים אלו ואפילו חלוק או בגד שאינו רוצה ללבשו עד אחר התענית ואפילו לתתם לכובס אינו יהודי אסור וישראלית מותרת לכבס בגדי אינם יהודים ומכל מקום בשבוע שחל בה תשעה באב יש לה ליזהר וכן אסור בתשעה ימים אלו ללבוש או להציע אפילו המכובסין מקודם רק לכבוד שבת מותר ללבוש בגדי פשתן ולהציע על השלחנות לבנים ולהחליף מטפחות הידים כדרך שעושין בשאר שבתות אבל סדינים לבנים אסור להציע ואשה שצריכה ללבוש לבנים לספור שבעה נקיים מותרת לכבס וללבוש וכן המטפחות שמלפפין בהן את התינוקות שמלכלכין אותן תדיר מותר לכבסן |
122:10 One does not make (or have made) during these 9 days new clothes
or new shoes, or to weave stockings (socks), even by a non-Jewish
craftsman. If there is a great need, eg; for a wedding immediately after
the 9th of Av, it is permitted by a non-Jewish craftsman but not by a
Jew.1 Before Rosh Hodesh (Av) it is allowed for all these things to give
(an order) even to a Jewish craftsman, and he can make them even
afterwards.2
1) The Mishna Berurah does allow even a Jew to make clothes for the bride and groom, even during the 9 days. 2) That is even during the nine days. | אין עושין בתשעה ימים אלו בגדים חדשים או מנעלים חדשים או לארוג אנפלאות אפילו על ידי אומן אינו יהודי ולצורך גדול כגון לנשואין שיהיו מיד אחר תשעה באב מותר על ידי אומן אינו יהודי אבל לא על ידי ישראל וקודם ראש חדש מותר בכל ענין לתתן אפילו לאומן ישראל ומותר לו לעשותן אפילו אחר כך |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here