122:11 Women, who have the custom of not arranging the (vertical)
threads on a loom because these are called the ''warp'' (shin-tuv-yud),
and (they) destroyed the foundation (shin-tuv-yud-hai) stone in the
Temple, (these women) are strict on themselves about this, and we are
forbidden to permit it to them.1
1) Before one starts to weave anything on a loom, the vertical threads, the warp, must be strung between the two cross-bars. The horizontal threads, the weft, are then threaded in between these using a wooden spindle. Because the root of the word for warp, also comes from ''foundation'', there developed the custom of not preparing the warp during the nine days. |
נשים שנוהגות שלא לסדר החוטין לאריגה משום דזה נקרא ''שתי'' וכיון שבטל אבן שתיה שהיה בבית המקדש החמירו עליהן בזה אסור להתיר להן |
122:12 One does not wash1 during these 9 days even in cold water.
However, for health reasons, eg; a woman who has just given birth, or a
pregnant woman who is close to giving birth and washing is good for her,
and also a weak (frail) person whose doctor has told him to wash, are
allowed to wash even with hot (water). Also a woman after her period can
wash and immerse in the normal way. If she is immersing on the night
after the 9th of Av, and can not wash (before immersing) she can wash
the day before the 9th of Av. Also when wearing white (underwear) she
can wash a little in the normal way, because she is not doing it for
pleasure.
1) The whole body, for pleasure. Washing one's hands, feet or face in warm water, or showering to remove dirt or perspiration is allowed. | אין רוחצין בתשעה ימים אלו אפילו בצונן אך לרפואה כגון יולדת או מעוברת שקרובה ללדת שטוב לה לרחוץ וכן אדם חלוש שצוה אותו הרופא לרחוץ מותרין לרחוץ אפילו בחמין וכן נדה רוחצת וטובלת כדרכה ואם טובלת בלילה שאחר תשעה באב ואי אפשר לרחוץ אזי יכולה לרחוץ בערב תשעה באב וכן כשלובשת לבנים יכולה לרחוץ מעט כדרכה כיון שאינה עושה לתענוג |
122:13 (On) Rosh Hodesh Av that is on a Friday, one who is used to
washing with hot water every Friday, can also now wash even with hot
water, but on the Friday before Shabbat Hazon1 it is forbidden to wash
with hot water even for one who is used to do this, but (washing) his
face, hands or feet (is allowed).2 Similarly, one who is used to wash
his hair every Friday, is permitted also now, but not with soap, or lye.
One who is used to immerse (in a mikveh) every Friday, can immerse also
now (but) in cold (water). However, one who immerses only occasionally
is not allowed.
1) Shabbat Hazon is the Shabbat preceding the 9th of Av. 2) Nowadays, some authorities permit washing with hot water and soap, and cleaning the hair with shampoo, before Shabbat. | ראש חדש אב שחל בערב שבת מי שרגיל לרחוץ בחמין בכל ערב שבת מותר גם עתה לרחוץ אפילו בחמין אבל בערב שבת חזון אסור לרחוץ בחמין אפילו למי שרגיל בכך כי אם פניו ידיו ורגליו וכן מי שרגיל בחפיפת הראש כל ערב שבת מותר לו גם עתה אך לא בבורית ולא במי אפר ומי שרגיל לטבול כל ערב שבת מותר לו גם עתה לטבול בצונן אבל מי שמבטלה לפעמים אסור לו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here