12:13 Similarly, one who feels weak and has difficulty waiting to eat
until after the end of the public prayers is permitted to pray earlier
at home, in order to eat immediately. 1 Only in one's home is one
allowed to pray earlier because of this reason. 2 However, if one comes
to a synagogue where there is a minyan, one is forbidden to pray before
the prayers of the minyan. Even if one wants to go outside the synagogue
in order to pray before the minyan, (this is also) forbidden. 3 Unless
one sees that the minyan is delaying its prayers, one may (then) pray
alone so that the time (for Shemoneh Esreh) does not pass. Similarly, if
one is sick or there are other factors beyond one's control, it is
permissible to pray earlier (than the minyan), even in the synagogue.
However, it is preferable for one to go home to pray.
1) As stated in Ch. 8:2. 2) Of needing to eat. 3) The Mishna Berurah 90:34, 35 mentions leniencies should one need to leave the synagogue. |
וכן מי שחלש לבו וקשה עליו להמתין מלאכול עד לאחר גמר תפלת הצבור מותר לו להקדים תפלתו בביתו כדי לאכול מיד ודוקא בביתו מותר לו להקדים תפלתו בענין זה אבל אם בא לבית הכנסת שיש שם צבור אסור לו להקדים תפלתו לתפלת הצבור ואפילו אם רוצה לצאת חוץ לבית הכנסת להתפלל קודם הצבור אסור אלא אם כן רואה שהצבור מתאחרין מלהתפלל יתפלל הוא בפני עצמו כדי שלא לעבור הזמן וכן אם הוא חולה או שיש לו אונס אחר מותר להקדים תפלתו אפילו בבית הכנסת ויותר טוב שילך לביתו להתפלל |
12:14 Some say that if one minyan had prayed in the synagogue and afterwards another minyan came to pray there, the second (minyan's) chazan should not stand in the place that the first (minyan's chazan) stood, for this is disrespectful to the first, unless the first (minyan) had already left the synagogue. Similarly, if the first (minyan) took out a Torah scroll and read from it, the later (minyan) should not take out again a Torah scroll to read in the same synagogue. However, in many communities, they are not strict about these matters. Everything (in practice) follows the custom of the community. |
יש אומרים שאם התפללו צבור בבית הכנסת ואחר כך באו צבור אחר להתפלל שם אין להשליח צבור השני לעמוד במקום שעמד הראשון משום דהוי גנאי להראשונים אם לא שכבר יצאו הראשונים מבית הכנסת ואם הראשונים הוציאו ספר תורה וקראו בו אין לאחרונים להוציא שנית ספר תורה לקרות באותו בית הכנסת אבל בהרבה קהלות אין מקפידים באלו דברים והכל כמנהג הקהלה |
12:15 The inhabitants of a city may enforce one another to build a
synagogue or a house of study and to purchase (sacred) texts to study
from. Similarly, in a place where there is no regular minyan, they (the
community members) may force one another with fines to attend the minyan
regularly and not (cause) cancellation of the daily minyan. Even if the
scholars because of this (attendence at this minyan) may have to cancel
their studies, they should be forced to attend the minyan. The time
designated for Torah is one matter, and the time for prayer, another.1
1) They cannot use Torah studies as an excuse for missing regular prayers. |
כופין בני העיר זה את זה לבנות בית הכנסת או בית המדרש ולקנות ספרים ללמוד בהם ובמקום שאין מנין תמיד כופין זה את זה בקנסות שיבואו תמיד למנין ולא יתבטל התמיד ואפילו הלומדים שעל ידי זה יתבטלו מלימודם כופין אותם שיבואו למנין דזמן תורה לחוד וזמן תפלה לחוד |
To subscribe click here.