12:1 It is written: 1 ''Prepare to meet your G-d, O Israel'' Meaning, a person should prepare himself to stand in the presence of G-d, blessed be He. He should wear suitable clothes when he goes to pray, like one who goes before an important minister. 2 Even if one prays alone in his house, he should dress himself in the proper manner. In places where it is customary to wear a belt, it is forbidden to pray until one puts on a belt. 1) Amos 4:12 2) The Shulchan Aruch HaRav 91:5 writes that it is improper to pray while barefoot or while wearing only sandals. The Mishna Berurah 91:12 adds that it is improper to pray in boots if it is not customary to stand in the presence of great people while wearing them. Similarly, that text rules against praying while wearing gloves and advises wearing a second hat in addition to the yarmulke during prayer. | כתיב הכון לקראת אלהיך ישראל פירוש שיכין את עצמו לפני השם יתברך שילביש את עצמו במלבושי כבוד כשהולך להתפלל כמי שהולך לפני שר נכבד ואפילו אם מתפלל בביתו ביחידות ילביש את עצמו כראוי ובמקומות שנוהגין לילך בחגורה אסור להתפלל עד שיחגור את עצמו |
12:2 It is good to give charity before prayer, as it is said: 1 ''I will see your face with righteousness.'' One should also take on oneself before each prayer service, the mitzvah 2 ''love your neighbor as yourself'', intending to love every single Jew as oneself. Because, if, heaven forbid, there is a division of hearts (among) Jews on the physical plane, then also in the spiritual realms there is no unity. This (unity on the physical plane) causes also their prayers to be unified. As their prayers become more united they (become more) desirable before Him, blessed be His name. 1) Psalms 17:15 2) Lev. 19:18 |
טוב ליתן צדקה קודם התפלה שנאמר אני בצדק אחזה פניך גם יקבל עליו קודם כל תפלה מצות ואהבת לרעך כמוך ויכוין לאהוב את כל אחד מישראל כנפשו כי אם חס ושלום יש פירוד לבבות ישראל למטה אזי גם למעלה אין התאחדות ועל ידי זה גם תפלותיהן מתאחדות ואז בהיות תפלותיהן כלולות יחד היא רצויה לפניו יתברך שמו |
12:3 It is written: 1 ''Guard your feet when you walk to the house of
G-d.'' Our sages explained 2 that the ''your feet'' (is a euphemism) for
one's excretory organs, which are located near the legs. 3 Therefore,
one needs to check oneself before prayer if one doesn't need to carry
out one's needs. 4 If one feels even a slight need to relieve oneself,
one is forbidden to pray. And even (to speak) words of Torah is
forbidden as long as one's body is detestable, until one cleans oneself.
5 After the event, if one prayed while needing to relieve oneself, if
one reckons that one could have to wait the time it takes to walk a
parsah (one hour and a fifth (twelve minutes) ) one's prayer is valid.
If not, despite the fact that one has already prayed, one's prayer is an
abomination and one must pray again. 6 Others maintain that if one can
wait the time for (walking) a parsah even from the beginning one can
pray. One may rely on this opinion if by waiting to relieve oneself the
time for the morning prayers would go past. 7
1) Ecclesiastes 4:17 2) Berachot 23a 3) The hebrew word ''regel'' can mean both leg (in general) and foot (in particular). 4) That is, to urinate or defecate. 5) There is no opinion which prevents a person who feels a need to relieve himself, but can contain himself for an hour and twelve minutes, from studying Torah. Some opinions are lenient and also allow such a person to say the Shema and other portions of the prayer service (Mishna Berurah 92:7) 6) Most authorities (Magen Avraham, Shulchan Aruch HaRav, Chayei Adam) maintain that this applies only if one feels he must defecate. If he needs only to urinate, he is not required to pray again. However, other opinions are more stringent. 7) See also Ch. 18:16. |
כתיב שמור רגלך כאשר תלך אל בית האלהים ודרשו רז''ל דרגלין היינו הנקבים שאצל הרגלים ולכן צריך לבדוק את עצמו קודם התפלה אם אינו צריך לעשות צרכיו ואם מרגיש בעצמו אפילו קצת הרגשה לצרכיו אסור לו להתפלל ואפילו בדברי תורה אסור כל זמן שגופו משוקץ עד שינקה את עצמו ובדיעבד אם התפלל כשהוא נצרך לנקביו אם הוא משער בעצמו שהיה יכול להעמיד את עצמו שיעור הילוך פרסה שעה וחומש תפלתו תפלה ואם לאו אפילו בדיעבד אם התפלל תפלתו תועבה וצריך לחזור ולהתפלל ויש אומרים שאם יכול להעמיד את עצמו שיעור פרסה אפילו לכתחלה מותר לו להתפלל ויש לסמוך על זה אם הוא בענין שבעוד שיפנה יעבור זמן תפלה |
To subscribe click here.