Audio by Ushy Fried

120:6 During the days of counting the students of Rabbi Akiva were dying on thirty three (of the) days, and so it is customary on these days to be slightly in mourning. We do not get married or have hair cuts, and there are different customs about counting these 33 days. Some places are used to reckoning them from the first day of the count and therefore forbid (the activities) up to the 33 day of the Omer, however when Rosh Hodesh Iyyar falls on Shabbat, which now has a double sanctity, the holiness of Shabbat and the holiness of Rosh Hodesh then we allow marriages and also hair cuts on Friday. On the 33rd day of the Omer, and also from then on, we allow (these) because on the 33rd day of the Omer (the students) stopped dying, so we increase on it slightly the joy and do not say the Penitential prayers. Even though also on that day there were some deaths, it is said that part of the day is like the whole, so one should not have hair cuts or get married until the day time and not at night. However, if the 33rd day of the Omer falls on Sunday, we have hair cuts on the previous Friday in honor of the Shabbat. בימי הספירה מתו תלמידי רבי עקיבא בל''ג יום ולכן נוהגין בימים אלו קצת אבלות שאין נושאין נשים ואין מסתפרים ויש חילוקי מנהגים במספר ל''ג ימים אלו יש מקומות נוהגין שחושבין אותן מיום ראשון דספירה ולכן אוסרין עד ל''ג בעומר אך כשחל ראש חדש אייר בשבת דיש בו שתי קדושות קדושת שבת וקדושת ראש חדש אז מתירין לישא וכן להסתפר בערב שבת וביום ל''ג בעומר וכן משם ואילך מתירין מפני שביום ל''ג בעומר פסקו מלמות ולכן מרבים בו קצת שמחה ואין אומרים בו תחנון ואף שגם בו ביום מתו קצת אמרינן מקצת היום ככולו ולכן אין להסתפר או לישא עד לאחר שהאיר היום ולא מבערב אך כשחל ל''ג בעומר ביום ראשון מסתפרין בערב שבת שלפניו לכבוד השבת
120:7 Some communities allow (these) up to and including Rosh Hodesh Iyyar, which is 16 days, leaving 33 days when (these) are not allowed, up to Shavuot. (They (allow) hair cuts on the day before the festival). In any event, on the 33rd of the Omer itself (these) are allowed. (When it (the 33rd) falls on Sunday we allow on Friday as we wrote above). Some communities allow up to but not inclding Rosh Hodesh Iyyar, and on the first day of Rosh Hodesh the ban starts, and the first day of the limitations is the 33rd day, and we say that part of the day is like the whole, and we allow marriages and hair cuts on them. Also (on) the 33rd day of the Omer (these) are allowed (as we wrote above), and each community needs to follow one custom, and not do a little from this (custom) and a little from that. ויש מקומות שמתירין עד ראש חדש אייר ועד בכלל שהן ששה עשר יום ונשארים ל''ג יום באיסור עד חג השבועות ומסתפרין בערב החג ומכל מקום ביום ל''ג בעומר בעצמו מתירין וכשחל ביום ראשון מתירין בערב שבת כמו שכתבנו לעיל ויש מקומות שמתירין עד ראש חדש אייר ולא עד בכלל וביום ראשון דראש חדש מתחיל האיסור ויום ראשון דהגבלה הוא יום הל''ג ואמרינן בו מקצת היום ככולו ומותרין לישא ולהסתפר בהן וגם היום ל''ג בעומר מותרין וכמו שכתבנו לעיל וצריכין לנהוג בכל קהלה מנהג אחד ולא ישנו לעשות מקצתן כך ומקצתן כך
120:8 The Sandek (the one who holds the baby during the circumcision) the Mohel and the father of the boy, are allowed to have hair cuts on the day before the circumcision, near to the evening before they go to the synagogue. הסנדק הוא התופס את התינוק בשעת מילה והמוהל ואבי הבן מותרין להסתפר ביום שלפני המילה סמוך לערב קודם הליכה לבית הכנסת

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here