Audio by Ushy Fried

120:3 If he is asked by his neighbour at twilight or later, what the count is, he should reply to him: Yesterday was such and such. If he would tell him the count for that day, he can't bless afterwards on the count.1

1) First you bless and then you count. If you mistakenly tell someone the current count, then you have effectively counted already so the blessing can not be made.

השואל מחברו בין השמשות או אחר כך כמה מונים היום יאמר לו אתמול היה כך וכך שאם יאמר לו כמה מונים היום אינו רשאי לברך אחר כך על הספירה
120:4 First, before he blesses, he needs to know on what he is blessing, that is to know which day it is of the count. However, if he did not know, and started to bless, with the intention of counting what he hears from his neighbour, he has also fulfilled the commandment. Also if he blessed with the intention of counting four days, and after he blessed, remembered that he needs to count five, he can count five and does not need to bless again. If he erred with the count, for example he should have said six days but (instead) said five days, if he remembers immediately and counts properly, he does not need to bless again, but if he paused slightly (then) he needs to bless again. לכתחלה קודם שיברך צריך לידע על מה הוא מברך דהיינו שידע כמה ימים הוא בספירה ובדיעבד אם לא ידע ופתח ובירך על דעת שיספור כמו שישמע מחבירו גם כן יצא וכן אם בירך על דעת לספור ארבעה ימים ולאחר שבירך נזכר שצריך לספור חמשה סופר חמשה ואין צריך לברך שנית וכן אם טעה בספירה כגון שהיה צריך לומר ששה ימים ואמר חמשה ימים אם נזכר מיד סופר כראוי ואין צריך לברך שנית אבל אם הפסיק קצת צריך לברך שנית
120:5 On every Yom Tov, if the first night comes on Shabbat, when we do not say the Maaravit,1 then on the second night we say the Maaravit of the first night, except Pesach when even if the first night falls on Shabbat, in any event on the second night we say the Maaravit of that night, because it refers to the cutting of the Omer (sheaf) that was on that night.

1) Special Festival compositions which were added to the normal service.

בכל יום טוב אם חל ליל ראשון בשבת שאין אומרים אז מערבית אזי בליל שני אומרים המערבית מליל ראשון חוץ מפסח שאפילו חל ליל ראשון בשבת מכל מקום בליל שני אומרים מערבית ששייך לו מפני שמדבר בקצירת העומר שהיה בליל זה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here