Audio by Ushy Fried

119:9 After Grace one pours out the fourth cup. It is customary to open the door as a reminder that this is (the Lord's) ''watchnight'' * and we are not frightened of anything, and because of our faith the righteous redeemer will come, the Holy One, blessed be He, will pour out His anger on the non-believers, and therefore we say ''Pour out Your anger...''. Then we begin ''Not to us...'' and say (as written) in the Hagada, and when we get to ''Proclaim to the Lord...'' if there are three (present including himself) even (by counting) his wife and his son (as long as) he has reached the age of education, he says ''Proclaim to the Lord...'' and the (other) two respond as is done in public (prayer). From the fourth cup one must drink a whole Revi'it, one blesses after it the Concluding Blessing. Then one finishes the Hagada according to its order. After the four cups (of wine) it is forbidden to drink any kind of drink except water. If he is not yet sleepy he should say, after (finishing) the Hagada, The Song of Songs. It is customary not to read the bed-time prayers, but only the (first paragraph of the) Shema and the blessing (for sleep) ''who makes the bands of sleep to fall...''. This is to proclaim that it is a ''watch-night''1 from any harm and there is no need to be on guard.

1) Exodus 12:42 - ''It is a night of watchfulness to the Lord for bringing them out of the land of Egypt''.

אחר ברכת המזון מוזגין כוס רביעית ונוהגין לפתוח את הדלת לזכר שהוא ליל שמורים ואין מתייראין משום דבר ובזכות האמונה יבא משיח צדקנו והקדוש ברוך הוא ישפוך חמתו על עובדי כוכבים ולכן אומרים שפוך חמתך וכו' אחר כך מתחילין לא לנו ואומרים כסדר וכשמגיע להודו אם הם שלשה אפילו עם אשתו ובניו שהגיעו לחינוך יאמר הודו והשנים יענו כמו שאומרים בצבור מן הכוס הרביעית צריכין לשתות רביעית שלם ומברכין אחריה ברכה אחרונה ואחר כך גומרין בסדר ההגדה ואחר הארבע כוסות אסור לשתות שום משקה רק מים אם אין שינה חוטפתו יאמר אחר ההגדה שיר השירים ונוהגין שאין קורין קריאת שמע שעל המטה רק פרשת שמע וברכת המפיל להורות שהוא ליל שמורים מן המזיקין ואין צריך שמירה
119:10 One who does not drink wine during the year because it is harmful to him, nevertheless he needs to force himself to drink four cups, as said our sages, may their memory be for a blessing, about Rabbi Yehudah ben Eliai who would drink the four cups of Pesach, and then needed to wrap (a bandage) round his forehead until Shavuot. In any case, he can add water (to the wine), or drink raisin wine or mead (a drink made with honey), if this is (an accepted) national drink. מי שאינו שותה יין כל השנה מפני שמזיק לו אף על פי כן צריך לדחוק את עצמו לשתות ארבע כוסות כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה על רבי יהודה בן רבי אילעי שהיה שותה ארבע כוסות של פסח והיה צריך לחגור צדעיו עד שבועות ומכל מקום יכול למוזגו במים או לשתות יין צמוקים או שישתה ''מעד'' מי דבש אם הוא חמר מדינה
119:11 If the Afikoman becomes lost, if he has more Matzah, from those that were made to fulfill the commandment of (eating) Matzah, then eat from this a K'zayit, and if not then eat from any other Matzah a K'zayit. אם נאבד האפיקומן אם יש לו עוד מצה מאלו שנעשו לשם מצת מצוה יאכל ממנו כזית ואם לאו יאכל ממצה אחרת כזית

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here