119:12 One who forgot to eat the Afikoman, if he remembered before Grace, even though he had already washed his fingers, or he had (already) said (the start of the Zimun) ''Come, let us bless'', he eats and does not need to bless ''Who brings forth...'', Even though he no longer has in mind eating this is not important, because he is obliged to eat by divine commandment, in any case he has to wash his hands but not bless ''on washing the hands''. If one did not remember until after saying the Grace, (but) before saying ''...creates the fruit of the vine'' on the third cup, he should wash his hands and again not bless ''on washing the hands'', then bless ''Who brings forth...'' and eat a K'zayit and afterwards bless Grace after Meals, then bless over the third cup and drink it. However, if he did not remember until after he blessed ''...creates the fruit of the vine'' on the third cup, he should drink the cup. If he is accustomed at other times to bless Grace after Meals without a cup (of wine) he should wash his hands and eat the Afikoman, then bless Grace after Meals without a cup (of wine). However, if he is careful to always bless the Grace after Meals over a cup (of wine), and now cannot bless on the cup, because this would add (another cup) to the (four) cups, then he should not eat the Afikoman, but rely on the Matzah he ate at the beginning. | מי ששכח לאכול את האפיקומן אם נזכר קודם ברכת המזון אף על פי שכבר נטל מים אחרונים או שאמר הב לן ונברך אוכלו ואינו צריך לברך המוציא ואף על גב דאסח דעתיה מלאכול לא חשיב היסח הדעת כיון שמחוייב לאכול ואתכא דרחמנא קסמכינן ומכל מקום יש לו ליטול ידיו ולא יברך על נטילת ידים ואם לא נזכר עד לאחר ברכת המזון קודם שבירך בורא פרי הגפן על כוס שלישית יטול ידיו וגם כן לא יברך על נטילת ידים ויברך ברכת המוציא ויאכל כזית ואחר כך יברך ברכת המזון ויברך על כוס שלישית וישתה אבל אם לא נזכר עד לאחר שבירך בורא פרי הגפן על כוס שלישית ישתה את הכוס ואם רגיל בפעם אחר לברך ברכת המזון בלא כוס יטול ידיו ויאכל אפיקומן ויברך ברכת המזון בלא כוס אבל אם הוא נזהר לברך תמיד ברכת המזון על הכוס ועתה לא יוכל לברך על הכוס משום דהוי מוסף על הכוסות ולכן לא יאכל אפיקומן ויסמוך על המצה שאכל תחלה |
120:1 On the second night of Pesach we start to count the Omer. We count while standing. The commandment is to count immediately at its (the night) beginning after the first appearance of the stars. If necessary it can be done all the night. In synagogue on Shabbat and Yom Tov evenings we count after Kiddush in order to bring in early the holy day. At the conclusion of Shabbat or Yom Tov we count before Havdala in order to delay the going out of the (holy) day. When the last day of Yom Tov falls on a Sunday, when we say Kiddush and Havdala on the same cup (of wine), we also count first, in order to delay the Havdala. | בליל שני של פסח מתחילין לספור ספירת העומר וסופרין מעומד המצוה הוא לספור תיכף בתחילת הלילה אחר צאת הכוכבים ובדיעבד זמנה כל הלילה בבית הכנסת בלילי שבת ויום טוב סופרין לאחר הקידוש כדי להקדים קדושת היום ובמוצאי שבת ויום טוב סופרין קודם הבדלה כדי לאחר יציאת היום וכשחל יום טוב האחרון במוצאי שבת שאומרים קידוש והבדלה על כוס אחד סופרין גם כן קודם כדי לאחר את ההבדלה |
120:2 One who forgot the whole night to count, should count in the day without blessing, and on the following night count with a blessing. If he also forgot (to count) during the day, he should count afterwards all the nights without blessing. If he is not sure if he counted at night or not, even if he did not count the following day, in any event he can count the remaining nights with the blessing. | מי ששכח כל הלילה ולא ספר יספור ביום בלא ברכה ובלילות שאחר כך יספור בברכה ואם שכח גם כל היום יספור אחר כך בכל הלילות בלא ברכה ואם נסתפק לו אם ספר בלילה או לא אף על פי שלא ספר ביום שלאחריו מכל מקום יכול לספור שאר הלילות בברכה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here