Audio by Ushy Fried

118:11 A son (having the Seder) with his father is obliged to lean, but a student (having the Seder) with his Rabbi does not need. בן אצל אביו חייב בהסיבה אבל תלמיד אצל רבו אינו צריך
119:1 Even though on every Shabbat and Yom Tov one can make Kiddush and eat while it is still day, so adding from the work day to the holy (day), on Pesach this is not the case, because the commandment of eating Matzah applies specifically at night, like the Pesach offering where it is written: ''Come and eat the meat this night''. Similarly the commandment (to drink) the four cups (of wine) is specifically at night. Because the cup (of wine for) Kiddush is one of the four cups, therefore one does not make Kiddush until it is definitely night. He should put on his ''Kittel'' and sit himself down on his seat to make the Seder. It is a commandment to give out to the children almonds and nuts and the like, so that they will see the change and ask (why), by this (act) they will be aroused to ask also on the Matzah, the Maror and the leaning. Boys and girls who have reached the age of education,1 that is they know (about) the holiness of the Yom Tov, and understand what is being told about the Exodus from Egypt, are given also a cup (of wine) to drink from. It is customary to fill up one cup more than the number (of people) sitting, and we call this the cup of Elijah the Prophet.

1) The age when you can start to teach them about religion, such as simple blessings and so on. Usually from 5 years old.

אף על פי שבכל שבת ויום טוב יכולין לקדש ולאכול מבעוד יום להוסיף מחול אל הקודש בפסח אינו כן לפי שמצות אכילת מצה הוא דוקא בלילה כמו קרבן פסח דכתיב ביה ואכלו את הבשר בלילה הזה וכן מצות ארבע כוסות היא דוקא בלילה וכיון שגם הכוס של קידוש היא אחת מהארבע כוסות לכן אין מקדשין עד שהוא ודאי לילה ילבוש את הקיטל וישב את עצמו על מושבו לעשות את הסדר ומצוה לחלק לתינוקות שקדים ואגוזים וכדומה כדי שיראו שינוי וישאלו ועל ידי זה יתעוררו לשאול גם כן על מצה ומרור והסיבה ותינוק ותינוקות שהגיעו לחינוך דהיינו שהוא יודע מקדושת יום טוב ומבין מה שמספרים מיציאת מצרים נותנין לו גם כן כוס שישתה ממנו נוהגין למזוג כוס אחת יותר מן המסובין וקורין אותה כוס של אליהו הנביא
119:2 The servant or one of his household should fill up the cups, and also each time (the wine) is poured, they should do the pouring, and not him himself in order to show (he is) free. he should caution the household to drink from every cup at least the greater part at one time, and from the fourth cup to drink a Revi'it at one time. Everyone should have in mind the commandment of the four cups, the story of the Exodus from Egypt, and eating Matzah and Maror (bitter herbs). Women are also obligated on these commandments, except they do not customarily lean. He should make Kiddush as written in the Hagada, and drink while leaning to the left, and it is preferable if he can do as recommended by the (halachic) authorities, to drink the whole cup on each of the four cups. משרת או אחד מבני ביתו ימזגו את הכוסות וכן בכל פעם שמוזגין ימזגו הם ולא הוא בעצמו כדי להראות דרך חירות ויזהיר לבני ביתו שישתו מכל כוס לכל הפחות את הרוב בפעם אחת ומכוס רביעי ישתו רביעית בפעם אחת ויכוונו כולם למצות ארבע כוסות וסיפור יציאת מצרים ואכילת מצה ומרור כי גם הנשים חייבות במצות אלו רק בהסבה אינן נוהגות יעשה קידוש ככתוב בהגדה וישתה בהסבת שמאל וטוב אם אפשר לעשות כדעת הפוסקים לשתות כוס שלמה בכל הארבע כוסות

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here