Audio by Ushy Fried

117:6 In case of great need, for example for the needs of a sick person or an old person, one can bake matzot together with egg or other fruit juices1 for example milk or wine and the like, and this is called ''rich matza'' provided one is careful not to mix in them even a little water. However, on the first two nights2 one needs to eat normal matza, and we do not fulfill (the commandment) with ''rich matza''. If there is no great need one is forbidden to bake ''rich matza'' even before Pesach for (eating on) Pesach.

1) The term ''fruit juices'', as can be seen by the continuation of the sentence, is used here in the wide sense of any liquid which is derived from another food item, thus milk (from cows) and wine (from grapes). 2) Outside Israel. In Israel we have only one night.

בשעת הדחק כגון לצורך חולה או זקן מותרין לאפות מצות עם מי ביצים או שאר מי פירות כגון חלב או יין וכדומה והיא נקראת מצה עשירה ובלבד שיזהרו שלא יתערב בהם אפילו מעט מים אבל בשני לילות הראשונים צריכין לאכול מצה ממש ואין יוצאין במצה עשירה ושלא לצורך גדול אסור לאפות מצה עשירה אפילו קודם פסח לשם פסח
117:7 One who places corn or bran before chickens, should be careful to put them in a dry place so they do not become moist, but to cattle it is forbidden to give bran because it will become moist from their saliva. Also if one gives them corn, one should be careful to give them a little by little, so as not to leave any to become moist. If they leave any it must be burnt straight away. הנותן תבואה או מורסן לפני עופות יזהר לתתם במקום יבש שלא יתלחלחו אבל לבהמה אסור ליתן מורסן כי יתלחלחו מן הרוק וגם אם נותן להם תבואה יזהר לתת להם מעט מעט שלא ישאירו מלוחלחים ואם השאירו יבערם מיד
117:8 One Pesach eve from the time it is forbidden to have benefit from Chametz, and also on the rest of the days of Pesach it is forbidden to have benefit even from the Chametz of a non-Jew. Therefore it is forbidden for a Jew to transport or look after the Chametz of a non-Jew, and certainly it is forbidden to buy Chametz for a non-Jew even with the non-Jew's money. בערב פסח משעה שהחמץ נאסר בהנאה וכן בכל ימי הפסח אסור ליהנות אפילו מחמצו של אינו יהודי ולכן אסור לישראל להוליך או לשמור חמצו של אינו יהודי ומכל שכן דאסור לקנות חמץ בשביל אינו יהודי אפילו במעותיו של אינו יהודי

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here