117:3 It is customary not to singe the chickens with a straw (still
having) the ears of corn, because of the concern that one of the grains
has become Chametz, therefore one singes with (stalks from) herbs, or
one cuts off the ears from the straw. After the event (if one did do
this then the chicken) is allowed. One should be careful to remove the
crop1 from the chicken before singeing it.
1) The crop contains the seeds the chicken eats and so is possible Chametz. |
נוהגין שלא להבהב את העופות בקש שעם השבלים כי חיישינן שמא יש בהן גרעין מחומץ ולכן מהבהבין בעשבים או חותכין את השבלין מן הקש ובדיעבד מותר ויזהר ליטול את הזפק מן העוף קודם שמהבהבין אותו |
117:4 All kinds of legumes are forbidden, and all kinds of dried fruits
are forbidden, unless we know they were dried properly on canes,1 or in
an oven which had been kashered for Pesach, even dried figs and raisins
whether large or small are forbidden, and similarly orange skins. In any
event the drink one makes from raisins, it is customary to allow it to
be drunk. It is customary not to add to the food various spices, because
there is a concern about them of (having become) Chametz. Even saffron
that is grown in our countries on roofs2 is forbidden because of ''not
to make a difference''.3 The rest of the spices that do not have any
concern about including Chametz, and also salt before one adds it to the
food being cooked, one needs to check them that there are not any corn
seeds mixed in to them.
1) Spread out under the sun to dry on shelves of cane sticks, as opposed to on the ground where they may have become Chametz. 2) So is not in contact with the ground. 3) ''Lo plug'' is a common talmudic expression referring to any matter or action, which although technically permissible, was forbidden by the sages because of its close similarity to another matter or action which is forbidden, and if allowed could lead the public to think that the forbidden matter was also permitted. | כל מיני קטניות אסורים וכן כל מיני פירות יבשים אסורין אלא אם כן נודע שנתיבשו בהכשר על גבי קנים או בתנור שהוכשר לשם פסח אפילו תאנים יבשים וצמוקים בין גדולים בין קטנים אסורין וכן קליפות תפוח זהב ומכל מקום המשקה שעושין מן הצמוקין נוהגין היתר לשתותו נוהגין שלא ליתן לתוך התבשיל מיני תבלינים מפני שיש בהם חשש חימוץ ואפילו זאפערין הגדלה במדינתינו בגנות אסורין משום לא פלוג ושאר בשמים שאין בם חשש חימוץ וכן המלח קודם שנותנים אותו לתבשיל צריכין לבדקו אם אין איזה גרעין תבואה מעורב בו |
117:5 One does not eat honey unless it is still on the comb, or was separated by a Jew specially for Pesach. | דבש אין אוכלין אלא מה שלא נתרסק או שנתרסק על ידי ישראל לשם פסח |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here