117:12 One who needs to feed a young child Chametz, should take him to a
non-Jew and he will be fed by the non-Jew Chametz. and he will be paid
by the Jew afterwards. However, the Jew should not (himself) feed him
Chametz, unless the child is dangerously (ill) when, obviously,
everything is allowed.
1) Literally, in danger - from whatever reason. |
וכן מי שהוא צריך להאכיל לתינוק חמץ ישאהו אל האינו יהודי ויאכילהו האינו יהודי חמץ ויפרע לו הישראל אחר כך אבל הישראל לא יאכילהו חמץ ואם התינוק מסוכן פשיטא דהכל מותר |
117:13 Drinking milk from the cow of a non-Jew, which is being fed Chametz during Pesach, is allowed by some (authorities) and forbidden by other. a scrupulous person will be strict, and particularly in a place where the custom is to forbid this, it would be wrong to be lenient and allow. | לשתות החלב מבהמת אינו יהודי האוכלת חמץ בפסח יש אוסרין ויש מתירין ושומר נפשו יחמיר ובפרט במקום שנהגו לאסור חלילה להתיר |
118:1 One should seek after a fine wine for the commandment of the
''four cups'', and if one has found a fine red wine (of the same
quality) as the white, and is as kosher as the white, it is a finer
fulfillment of the precept than the white, as it is said:1 ''Do not look
on wine when it is red'' which means that the importance of wine is when
it is red. Also, because there was a reminder of the blood caused by
Pharoah slaughtering the Israelite children. In the countries where the
people foolishly and stupidly worship false gods, we refrain from taking
red wine for Pesach.
1) Prov. 23:31 | יהדר אחר יין יפה למצות ארבע כוסות ואם יש בנמצא יין אדום יפה כמו הלבן וגם הוא כשר כמו הלבן מצוה בו יותר מבלבן שנאמר אל תרא יין כי יתאדם משמע שחשיבותו של יין הוא כשהוא אדום ועוד לפי שיש בו זכר לדם שהיה פרעה שוחט ילדי בני ישראל ובמדינות שהאומות טפשים וסכלים להעליל עלילות שקרים נמנעו מליקח יין אדום לפסח |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here