Audio by Ushy Fried

11:5 Its' (the mezuza's) place is from the beginning of the top third of the height of the entrance. 1 If it is placed higher than that, it is still acceptable, as long as it is away from the lintel more than a hand-breadth. If one fixed it below the top third one must remove it and fix it properly (at the right height) with a blessing. Should one have fixed (the mezuza) within a hand-breadth on the lintel it must also be removed and fixed properly, but one does not (again) bless. One should 2 place (the mezuza) within a hand-breadth of the outside end. If one did not do this (the mezuza) is still valid.

1) If the doorway is very high, one should place the mezuza at the height of one's shoulders, even though this is below the top third of the doorway (Misgeret Hashulchan 4). 2) Even if the entrance way is wide.

מקומה מתחלת שליש העליון של גובה השער קבעה למעלה מזה כשרה והוא שירחיקנה מן המשקוף טפח קבעה למטה משליש העליון צריך להסירה ולקבעה כראוי ובברכה ואם קבעה בטפח העליון יסירה גם כן ויקבעה כראוי אבל לא יברך ויש לקבעה בטפח הסמוך לחוץ ואם שינה בזו אינו מעכב
11:6 How must one fix it? One should roll it from the end to the beginning i.e. from (the word) ''one'' to (the word) ''Hear'', place it in a tube or other container and fix it with nails to the doorpost. It should be placed at an angle with its head - i.e. the (word) ''Hear'' - pointed towards the house and the final line pointed toward the outside. Should the doorpost be narrow it (the mezuza) may be fixed upright. This is preferable to fixing it behind the doorpost. If it was not fixed in a permanent manner but merely hung up, this is not acceptable. Therefore, one should take care to nail it at the top and also the bottom, so that it will not be (considered as) hanging.

 כיצד קובעה כורכה מסופה לראשה דהיינו מאחד כלפי שמע ומניחה בשפופרת או בשאר דבר וקובעה במסמרות במזוזת הפתח באלכסון ויהא ראשה דהיינו שמע כנגד הבית ושיטה האחרונה לצד חוץ ואם מזוזת הפתח אינה רחבה יקבענה זקופה וזה טוב יותר מלתתה אחורי הדלת אם לא קבעה אלא תלאה פסולה וכן צריך ליזהר למסמרה למעלה וגם למטה שלא תהא תלויה

11:7 Before fixing it one blesses ''who has sanctified us with His commandments and commanded us to fix a mezuza''. When one fixes a number of mezuzot one blessing is sufficient for all of them. If a mezuza falls by itself, 1 when one fixes it again one should also then bless. However if one removed it in order to be checked there is a question whether one needs to bless. 2 1) That is, without any external influence. 2) The common practice is not to say a blessing if the mezuza is put back the same day. However, if the mezuza is not put back up until the following day, or if the mezuza was determined as no longer acceptable and had to be replaced with another one, a blessing is said. קודם שקובעה יברך אשר קדשנו במצותיו וצונו לקבוע מזוזה ואם קובע כמה מזוזות די בברכה אחת לכולן אם נפלה המזוזה מעצמה וחזר וקבעה צריך גם כן לברך אבל אם הוא הסירה כדי לבדקה יש להסתפק אם צריך לברך

To subscribe click here.

To unsubscribe click here.