Audio by Ushy Fried

115:6 On the Shabbat eve every man should be very careful to ask if the Challah has been separated from the loaves that were baked for Shabbat, because if one did not separate the Challah and remembered on Shabbat, there is with this a very difficult problem what to do, because it is forbidden to separate Challah on Shabbat, and it's also forbidden to keep them.1 The opinion of the Magen Avraham is that one needs to give all the loaves to a non-Jew as a free gift, before the time when is it forbidden to (still have) benefit (from Chametz), and other (authorities) disagree, and wrote different opinions and all are (equally) emphatic, so because of this one needs to be careful (not to do) this matter.

1) Because this is Chametz.

בערב שבת יזהר כל אדם במאד מאד לשאול אם הפרישו חלה מן החלות שאפו לכבוד שבת כי אם לא הפרישו חלה ונזכרו בשבת יש בזה מבוכה גדולה מה לעשות כי אסור להפריש חלה בשבת וגם אסור להשהותן ודעת המגן אברהם שצריך ליתן כל החלות לאינו יהודי במתנה גמורה קודם שעה שנאסרין בהנאה ויש חולקין וכתבו תקנות אחרות וכולן דחוקות ועל כן צריכין להזהר בדבר
116:1 Every earthenware container which had been used for (storing) Chametz, cannot be (kashered)1 neither by immersion2 or by fire,3 but ovens and stones which are made from stones or blocks can be (kashered) by fire. About stoves which are in winter houses,4 it is customary not to kasher them. When one wants to stand on (such) a stove any kind of casserole (or cauldron) on Pesach, one needs to put first a metal tray and (then) on that one stands the casserole, and this is effective also for an oven made of clay.

1) earthenware, pottery and clay all absorb what was stored in them and so cannot be cleaned from Chametz. 2) In boiling water. Normally the local synagogue or (in Israel) the Rabbinate, provide large cauldrons in which water is kept boiling, for all to come and immerse their Chametz utensils. 3) With hot coals or a naked flame. Literally means to make incandescent (from to whiten). 4) Rich people used to have a winter house and a summer house (see Amos 2:15). The stove was used in the winter house mainly for heating but could be used to boiling water and cooking as well.

כל כלי חרס שנשתמש בו חמץ לא מהני ליה לא הגעלה ולא ליבון אבל התנורים והכירות הבנויים מאבנים ולבנים מהני להו ליבון בתנורים שהם בבית החורף נוהגין דלא מהני להו הכשר וכשרוצים להעמיד על התנור איזה קדירה בפסח צריכין להניח תחלה טס של ברזל ועליה מעמידין הקדרה וזה מהני גם בתנור העשוי מחרסים
116:2 Every wood utensil, metal utensil, stone utensil and bone utensil can be (kashered) by immersion. However if it was an object that would be damaged by boiling (water), such as utensils (with parts) joined together with glue, even if it is only the handle which is glued, immersion is not effective, because we are concerned that the immersion may not be done properly. כל כלי עץ וכלי מתכות וכלי אבן וכלי עצם מהני להו הגעלה אך אם הוא דבר שמתקלקל ברותחין כגון כלים המדובקים בדבק ואפילו אם רק הקתא מדובר באיזה דבק לא מהני ליה הגעלה משום דחיישינן שמא לא יגעילו יפה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here