Audio by Ushy Fried

111:6 The rooms which one sells to a non-jew with their Chametz, since the sale is not until the following day, he has on him that night the obligation to check and he must check them. החדרים שמוכרים לאינו יהודי עם החמץ כיון שאין מוכרים עד למחר אם כן חל עליו בלילה חיוב בדיקה וחייב לבדקם
111:7 Before one starts to check, one blesses: ''...who has sanctified us with His commandments and commanded us to remove Chametz.'' Even though at this moment one has still not removed in any event, one blesses on the removal, because immediately after the check one nullifies the Chametz that one does not know about, and this (act) removes any Chametz that one does not know about. One should not pause between the blessing and starting the search, and it is preferable not to pause until the end of the search, unless it is for something to do with the search. One can check several houses with one blessing. קודם שמתחיל לבדוק יברך אשר קדשנו במצותיו וצונו על ביעור חמץ ואף על פי שעתה עדיין אינו מבערו מכל מקום מברך על ביעור לפי שמיד אחר הבדיקה יבטל את החמץ שאינו ידוע לו והוא הביעור לחמץ שאינו ידוע לו ולא יפסיק בין הברכה לתחלת הבדיקה וטוב שלא יפסיק עד גמר כל הבדיקה אלא במה שהוא מענין הבדיקה ויכול לבדוק כמה בתים בברכה אחת
111:8 It is the custom before the search to put down pieces of bread, in places where they will be found by the searcher, because we are concerned that nothing will be found, and so the blessing will be in vain. It's obvious that one who does not search properly, rather goes straight for these pieces, has not carried out the commandment of searching and has made a blessing in vain. יש נוהגין שקודם הבדיקה מניחין פתותי לחם במקומות שימצאם הבודק כי חוששין שמא לא ימצא כלום ותהא ברכה לבטלה ופשיטא כי מי שאינו בודק כראוי אלא שהוא מקבץ אלו הפתיתים לא קיים מצות בדיקה ועשה ברכה לבטלה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here