111:15 One should not throw grains of corn to chickens in a damp place within (the) thirty days in case one forgets to burn them. | לא ישליך גרעיני תבואה לתרנגולים במקום לח תוך שלשים יום שמא ישכח לבערם |
111:16 One who sets out on a journey1 before he leaves should appoint an
agent to search and nullify his Chametz. He should say to him expressly
that he is appointing him as his agent for the checking and also for the
nullifying. The agent should say at (the time of) nullifying: ''The
Chametz of Mr. So and So...'' and in any event, also he (the owner)
wherever he is on Pesach eve in the morning should (also) nullify the
Chametz he owns.
1) Such that he will not be at his home to check for Chametz. | היוצא לדרך קודם לכתו ימנה שליח שיבדוק ויבטל חמצו ויאמר לו בפירוש שהוא ממנה אותו שליח על הבדיקה וגם על הביטול והשליח יאמר בביטול חמצו של פלוני, וכו' ומכל מקום גם הוא באשר הוא שם בערב פסח בבוקר יבטל חמצו שברשותו |
111:17 One who finds Chametz in his house during the Intermediate Days
(of Pesach) takes it out and burns it. If there was at least a K'zayit
(olive size) he should first bless ''...to remove Chametz''. However, on
less than a K'zayit one does not bless. If one found it on the Festival
or the Intermediate Shabbat, or on Shabbat which came on the eve of
Pesach, when it is forbidden to handle it because of ''Mukseh''1 one
should cover it with a vessel until the festival day is over, or out
Shabbat, and then burn it. If it was found on the last days (of the
Festival) so that after the Festival day, Pesach will be already over,
one does not bless over it, rather burns it without a blessing, even if
it is more than a K'zayit.
1) Something which is ''set aside'', i.e. is not allowed to be handled - see Ch. 88 for more details. | מצא חמץ בביתו בחול המועד יוציאו וישרפו ואם יש בו כזית יברך מתחלה על ביעור חמץ אבל על פחות מכזית לא יברך ואם מצאו ביום טוב או בשבת חול המועד וכן בשבת שחל בערב פסח דאסור לטלטלו משום דהוי מוקצה יכפה עליו כלי עד מוצאי יום טוב או מוצאי שבת ואז ישרפו ואם מצאו בימים האחרונים שאז במוצאי יום טוב כבר עבר הפסח אינו מברך עליו אלא שורפו בלא ברכה אפילו יש בו כזית |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here