111:12 A room that requires searching for Chametz, and he wants to use it as a storehouse, meaning he wants to store in it fruits or wood or other things, which will cause him to be unable to check it when it is the night of the 14th, he should check first the Chametz there at night, in the same way he checks on the night of the 14th, even if there is a long time yet to Pesach, or even if it is right after the previous Pesach. After the event, if one did not check before it was made into a storehouse, if it is his intention to empty it out before the time for checking Chametz, he does not need to trouble now to empty it and check it. However, if it is his intention to empty it during Pesach, he must empty it now and check it, even if this is a lot of work and (causes him) to lose money. | חדר שצריך בדיקת חמץ ורוצה לעשותו אוצר פירוש שרוצה לאצור בתוכו פירות או עצים או שאר דברים שמחמת זה לא יוכל לבדקו כשיגיע ליל ארבעה עשר צריך לבדוק תחלה את החמץ שם בלילה כמו שבודקין את החמץ ליל ארבעה עשר ואפילו יש עוד זמן רב עד הפסח ואפילו מיד לאחר פסח שעבר ובדיעבד אם לא בדקו קודם שעשאו אוצר אם דעתו לפנותו קודם שיגיע זמן בדיקת חמץ אינו צריך להטריח עתה לפנותו ולבדקו אבל אם דעתו לפנותו בתוך ימי הפסח צריך לפנותו עתה ולבדקו ואף על פי שיש טורח רב וחסרון כיס |
111:13 If he made the store-house with the intention of not emptying it out until after Pesach, then there are different rules (depending) on the time. if it is earlier than thirty days before Pesach, he does not need to check it (except that if there is definite Chametz there, it must be first burnt), and his nullification is effective and he can nullify all Chametz at the normal time. However, if it is within thirty days before Pesach, he is obliged to check (because one asks and explains the laws of Pesach during the thirty days before Pesach). and one needs to check it, even after the event, if he forgot and didn't check, one needs to empty out the store-house and check it at night immediately after he remembers. | ואם עושה את האוצר על דעת שלא לפנותו עד לאחר הפסח אזי יש חילוק בזמן אם הוא קודם שלשים יום שלפני הפסח אינו צריך לבדקו אלא שאם יש שם חמץ ידוע יבערו תחלה ויועיל לו הביטול שיבטל כל חמץ בזמנו אבל אם הוא תוך שלשים יום שלפני הפסח חל עליו חיוב בדיקה כיון ששואלין ודורשין בהלכות פסח קודם לפסח שלשים יום וצריך לבדקו ואפילו בדיעבד אם שכח ולא בדקו צריך לפנות את האוצר ולבדקו בלילה תיכף לאחר שנזכר |
111:14 If one makes a store in a pit for wheat which is not Chametz, and afterwards due to the damp in the pit the wheat becames Chametz which was at the bottom of the pit and its sides even though it was stored there within the thirty days, it is not necessary to empty the pit on the night of the 14th and check it, rather it is enough for him to nullify (the Chametz), because at the time he stored it in a permissible way. If there are among them some wheat which has become Chametz, there are different halachic opinions, and one should consult a (rabbinic) sage. | ואם עשה אוצר בבור מחטים שאינן מחומצות ואחר כך מחמת ליחות הבור נתחמצו החטים שבקרקעית הבור ושבקירותיו אף על פי שאצרן בתוך שלשים יום אין צריך לפנות את הבור בליל ארבעה עשר ולבדקו אלא די לו בביטול כיון שבשעה שאצר אצר בהיתר ואם יש ביניהם חטים מחומצות יש בזה כמה חילוקי דינים ויעשה שאלת חכם |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here