Audio by Ushy Fried

11:11 An entrance does not require a mezuza unless it has two doorposts, higher than at least ten hand-breadths, and a lintel over them. Even if the doorposts are not made of wood or other (separate) stones, as long as the walls of the house themselves are the doorposts and above them the ceiling, still (a mezuza) is required. If there is to a room only one doorpost, for example, if from one side the wall (of the room) continues beyond (the doorway on the other side) like this:  door1 Then, if it (the doorpost) is on the left side, (a mezuza) is not required; if it is on the right side, there is a doubt whether (a mezuza) is required or not. Therefore one should be fixed without a blessing. Alternatively, one may fix it, after fixing one on a doorway that does require (it), and so cover this (the first) as well. And in all cases where there is doubt 1 this should be done.

1) Regarding whether a mezuza is required or not.

אין הפתח חייב במזוזה אלא אם יש לו שתי מזוזות גבוהים לכל הפחות עשרה טפחים ומשקוף על גביהן ואפילו אין המזוזות מעצים או מאבנים אחרים רק שכותלי הבנין בעצמו הן המזוזות ועליהן תקרה גם כן חייבת ואם אין לבית אלא מזוזה אחת כגון שמצד האחד עובר הכותל להלן כזה אם היא מצד שמאל פטורה ואם היא מצד ימין יש ספק אם חייבת או לא ויש לקבעה בלא ברכה או שיקבעה לאחר שיקבע בפתח המחוייבת ויפטור גם את זאת וכן בכל מקום שיש ספק יעשה כן
11:12 If (an entrance) has two doorposts but no lintel, rather has on them an arch - (curving over) like a rainbow; or alternatively, it also lacks doorposts, but the arch curves up from the ground: if it's height is (at least) ten hand-breadths 1 and four hand-breadths wide, it requires a mezuza. Regarding those stores which are made with one doorpost extending from the ground until the lintel and one doorpost which does not reach the lintel, but rather, one removes a space of a cubit or more from the wall, like this:  If the doorpost which is high enough to reach the lintel, is on the right side of the entrance, the mezuza is fixed to that doorpost. If the short doorpost, is on the right as one enters, if it is at least ten hand-breadths high one should fix the mezuza to it. If it is not ten hand-breadths high, one fixes (it) to the wide portion.

1) According to the Rambam's opinion, a mezuza is not required unless the entrance extends directly upward for at least ten hand-breadths. Therefore, if the entire entrance way is arched, the mezuza should be fixed without saying a blessing. (Misgeret Hashulchan 9).

 יש לו שתי מזוזות ואין לו משקוף אלא שיש עליהן כיפה כמין קשת או אפילו גם מזוזות אין לו אלא שהכיפה מתעגלת מן הארץ אם יש בה בגובה עשרה טפחים רוחב ארבעה טפחים חייב במזוזה ואותן החנויות שעושין מזוזה אחת מן הקרקע עד המשקוף ומזוזה אחת שאינה מגעת עד המשקוף רק שכונסין את הכותל לערך אמה או יותר אם המזוזה שהיא גבוה עד המשקוף היא מימין הכניסה נותן את המזוזה באותה המזוזה ואם המזוזה הקטנה היא מימין הנכנס אם היא גבוה י' טפחים נותן את המזוזה בה ואם אינה גבוה י' טפחים נותנין במקום הרחב

11:13 Some authorities say that even if there are no doors to an entrance it requires a mezuza. Others say that with regard to this case, it's actually (when there is) a door. Therefore, one should not fix the mezuza until one first hangs the door. One should not fix it (the mezuza) first and then hang the door, because of the principle ''to do and not have it already done''. 1

1) i.e. it is required to "fix" a mezuza and not to use one that is already fixed - see Ch. 9:6.

יש אומרים דאפילו אין דלתות לפתח חייב במזוזה ויש אומרים דבעינן דוקא דלת ולכן לא יקבע את המזוזה עד שיתלה מקודם את הדלת ולא יקבע אותה תחלה ואחר כך יתלה את הדלת משום דבעינן תעשה ולא מן העשוי

To subscribe click here.

To unsubscribe click here.