Audio by Ushy Fried

110:12 The baker should be very careful and make sure that no matzah is doubled over, and also that none are touching each other, for the place where they touch and similarly the place where they are doubled over, they don't bake quickly and can go leaven. If it happened that a matzah was doubled over or inflated, one needs to break off that part, as it's leaven, and the rest is permitted. However, if they touched each other while they were still moist in the oven, it should be permitted after the event. An inflated matzah is one where the matzah was divided at a thick part, and the hollow (that was formed) was a wide as a thumb. האופה יזהר מאד להשגיח שלא תתכפל איזה מצה וגם שלא תגע אחת בחברתה כי במקום הנגיעה וכן במקום שמתכפלת אינה נאפית מהר ומתחמצת ואם אירע שנתכפל או שנתנפחה איזה מצה צריכין לשבור את המקום ההוא והוא חמץ והשאר מותרת אבל אם נגעה זו בזו כשהן עדיין לחות בתנור יש להתיר בדיעבד מצה נפוחה היינו שניכר שנתחלקה המצה בעוביה והחלל הוא כמו רוחב אגודל
110:13 One should be careful not to take the matzah out of the oven whilst it's not baked enough, until the point that if one broke it, there wouldn't be strands (of dough) drawn out, because before this point it's still like dough, and when out of the oven will quickly turn leaven. Also the peel1 which came out with it is also forbidden now for matzah. If it's impossible to know whether there were strands (of dough) drawn from it or not, one should be strict because of the doubt. However, if the outer surface was brown, one can be lenient.

1) The baked outer layer surrounding the unbaked dough.

צריכין ליזהר שלא להוציא מצה מן התנור כל זמן שלא נאפית קצת עד שאם היו פורסין אותה לא היו כעין חוטין נמשכין כי קודם שיעור זה הרי עדיין כמו עיסה וכשהיא חוץ לתנור תמהר להחמיץ וגם המרדה שהוציאוה עליה גם כן אסורה עוד למצות ואם אי אפשר לידע אם היו חוטין נמשכין ממנה או לאו יש להחמיר מספק אך אם קרמו פניה יש להקל
110:14 It's proper for every G-d fearing person that he personally stands and supervises the work of baking his matzot, warning (the workers) that they should do it with speed and carefully. This was done by the early great sages, may their memory be for a blessing, and so it's also done in our time. ראוי לכל ירא שמים שיהא הוא בעצמו עומד ומשגיח בעשיית ואפיית המצות שלו ולהזהירם שיעשו בזריזות ובהשגחה וכן היו עושים גדולי ישראל הראשונים זכרונם לברכה וכן עושין גם בזמנינו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here