104:8 Sowing is forbidden, and if one has seeds that if they aren't put in water will be completely spoiled, it's permitted to water them. | זריעה אסורה ואם יש לו זרעים שאם לא ישקם במים יפסדו לגמרי מותר להשקותם |
104:9 It's forbidden to pull off or cut anything from what it was
attached to, as long as the fruit won't go off until after the festival,
except what one needs to eat on the festival. One doesn't need to be
sparing, rather pull off liberally, and if it was too much it doesn't
matter. Also wood that one needs for a fire on the festival, one is
allowed to cut them off from where they were joined. It's forbidden to
collect wood from a field to improve it for ploughing. If it's obvious
that one's intention is for one's needs, that one needs the wood, for
example, that one took the larger pieces and left the smaller pieces,
it's permitted. Similarly, it's forbidden to cut branches of a tree to
prune it, but if it's obvious that one does it for the branches to feed
his animals and not to prune (the tree) it, if he cuts all from one
side, it's allowed.1
1) Since if he was pruning, he would cut off evenly. | אסור לתלוש או לקצוץ שום דבר מן המחובר אם לא יתקלקלו הפירות עד לאחר יום טוב כי אם מה שהוא צריך לאכול במועד ואינו צריך לצמצם אלא תולש בהרוחה ואם יותיר יותיר וכן עצים שהוא צריך להסקה במועד מותר לקצצם ממחובר ואסור ללקט עצים מן השדה ליפותן לחרישה ואם ניכר שמכוין לצרכו שצריך לעצים כגון שנוטל הגדולים ומניח הקטנים מותר וכן אסור לקצוץ ענפי האילן לתקנו ואם ניכר שמכוין בשביל הענפים להאכילן לבהמתו ולא לתקנו כיון שקוצץ כולן מצד אחד מותר |
104:10 One who has a garden next to the garden of a Gentile, and the Gentile picks his fruit, and if the Jew didn't pick (his fruit), they would spoil, . it's allowed to pick them. If they are the sort that will be spoil after picking, if one doesn't do for their sake, some extra work, it's allowed to do everything, even to press grapes to make wine and the like. Provided one didn't deliberately leave one's work for the Intermediate festival days. | מי שיש לו גן אצל גן אינו יהודי והאינו יהודי לוקט פירותיו ואם הישראל לא ילקט יבא לידי הפסד מותר לו ללקטם ואם המה דברים שיתקלקלו בתלוש אם לא יעשה לצרכם גם מלאכה אחרת מותר לעשות הכל אפילו לדרוך ענבים לעשות יין וכדומה לזה ובלבד שלא יניח בכוונה מלאכתו לחול המועד |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here