104:2 Further said our Rabbis, of blessed memory, one who despises the Intermediate festival days, even though they possess Torah and good deeds, they have no share in the world to come. The one who despises it, is one who doesn't honor it with food and drink and clothing. Therefore, every one is obliged to honor it according to his strength and wear fine clothes. | עוד אמרו רבותינו זכרונם לברכה המבזה את חול המועד אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא והמבזה היינו שאינו מכבדו במאכל ובמשתה ובכסות ולכן כל אדם חייב לכבדו כפי כחו וללבוש בגדים מכובדים |
104:3 Work to avoid a loss can be done also by another Jew even for pay. However, something which is not a loss rather for the sake of the festival Intermediate days, shouldn't be done by another Jew for pay, rather by a Gentile. If one can't find a Gentile, and also can't do it oneself, it's allowed even by a Jew for pay. | מלאכת דבר האבד יכול לעשות גם על ידי ישראל אחר אפילו בשכר אבל מה שאינו דבר האבד אלא שהוא לצורך המועד אין לעשות על ידי ישראל אחר בשכר אלא על ידי אינו יהודי ואם אינו מוצא אינו יהודי וגם בעצמו אינו יכול לעשות מותר אפילו על ידי ישראל בשכר |
104:4 That it's allowed to do (work) to (prevent) a loss, is actually (only applicable) if it wasn't possible for one to do it before the festival. However, if it was possible for one to have done it before the festival, and one left it until the festival Intermediate days, it's forbidden to do it on the festival Intermediate days. | הא דמותר לעשות דבר האבד זהו דוקא אם לא היה אפשר לו לעשותו קודם יום טוב אבל אם היה אפשר לו לעשותו קודם יום טוב והניחו עד חול המועד אסור לעשותו בחול המועד |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here