102:5 The ''Eruv'' needs to remain intact until one has prepared all
ones' needs for Shabbat. If the bread was lost or eaten it doesn't
matter and one is allowed even to bake and if the food item was lost or
eaten, if there remains a k'zayit also one hasn't lost anything but if
there didn't remain from it a k'zayit it is forbidden to cook and it's
as if we didn't make an ''Eruv'' at all. What should one do if one
forget to (make the) ''Eruv'' ? If one didn't remember until after the
morning meal, and there isn't in this location another Jew who did make
an ''Eruv'', one is only allowed to cook one pot, and to bake one loaf
and to light one candle for Shabbat. If one remembered before cooking
the morning meal, one can cook from each type of food in a large pot and
save it for Shabbat. If there is there someone who (made an) ''Eruv''
one can give to that one as a present one's flour and one's meat and
everything connected to that.1 He takes ownership of these items by
raising them up2 and then cooks and bakes for him, even in the house of
the one who didn't (make an) ''Eruv''.
1) Anything needed to cook and bake the food items he needs for the Shabbat. 2) One can acquire ownership halachicly by raising up the object to be acquired. |
צריך שיהא העירוב קיים עד שהכין כל צרכי שבת אם נאבד או נאכל הפת אין בכך כלום ומותר אפילו לאפות ואם נאבד או נאכל התבשיל אם נשאר כזית גם כן לא הפסיד אבל אם לא נשתייר ממנו כזית אסור לו לבשל כאלו לא עירב כלל וכיצד עושה מי שלא עירב אם לא נזכר עד אחר סעודת שחרית ואין שם במקום ההוא ישראל אחר שעירב אינו מותר לו אלא לבשל קדרה אחת ולאפות פת אחת ולהדליק נר אחד לשבת ואם נזכר קודם שמבשל לסעודת שחרית יכול לבשל מכל מין בקדרה גדולה ולהותיר לשבת ואם יש שם מי שעירב יתן לזה במתנה קמחו ובשרו וכל השייך לזה והוא יזכה בדברים אלו בהגבהה ויבשל ויאפה עבורו ואפילו בביתו של זה שלא עירב |
102:6 Every house owner needs to make an ''Eruv Tavshilin'' for himself. Even a woman who has no husband, if she knows how, is obliged to make for herself. It is forbidden to rely on the ''Eruv'' of the leaders of the city. One who forgot because of some compulsion and did not make an ''Eruv Tavshilin'' or he made and it was lost, if there is in the city one who makes an ''Eruv'' for all the city residents, (that is, he credits them with the food item and the bread as explained in the Shulchan Aruch) can rely on this ''Eruv''. However, one who forgot because of laziness or from the beginning was relying on this (city) ''Eruv'' doesn't gain from this and the law for him is as explained in Law 5. | כל בעל הבית צריך לעשות עירוב תבשילין בעצמו ואפילו אשה שאין לה בעל אם יודעת מחוייבת לעשות בעצמה ואסור לסמוך על העירוב של גדול העיר ומי ששכח מחמת אונס ולא עשה עירוב תבשילין או שעשה ונאבד אם יש בעיר מי שמערב בשביל כל בני העיר דהיינו שמזכה להם את התבשיל ואת הפת כמבואר בשלחן ערוך יכול זה לסמוך על עירוב זה אבל מי ששכח מחמת עצלות או שסמך עצמו לכתחלה על עירוב זה לא מהני ליה ודינו כדעיל סעיף ה' |
102:7 If the festival falls on Thursday and Friday, and one remembers on
Thursday that one didn't make ''Eruv Tavshilin'', one can make on that
day and say the blessing, and afterwards say:1 ''If today is holy then I
don't need to make the ''Eruv'',2 and if this day is a weekday then my
''Eruv'' is valid.3 However on the New Year one can't do this.4
1) Making the blessing conditional. 2) Where we have two days of festival outside Israel, it is because of the historical doubt of which day was the festival, the first or the second. This comes from not knowing in time if a month had 29 days or 30 days. So, if the first day was the true festival the second day is just a weekday and there is no problem to cook on it for the Shabbat. 3) Because it was prepared on a weekday. 4) The two days of the New Year are considered halachicly as one long day. | אם חל יום טוב ביום ה' וביום ו' ונזכר ביום ה' שלא עשה עירוב תבשילין יכול לעשות היום ויברך את הברכה ואחר כך יאמר אם היום קודש איני צריך לעשות עירוב ואם היום חול בהדין עירובא וכו' אבל בראש השנה אינו יכול לעשות כן |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here