Audio by Ushy Fried

102:2 The food item needs to be something which is customarily eaten with bread, such as meat, fish, or eggs but something which is not usually eaten with bread can't be used. The size of the food item is K'zayit1 and the bread is K'beitzah.2 One should make an effort to have the choicest food in honor of the mitzvah, and the bread should be whole3 and put on the Shabbat (table) as the second loaf, and at the third meal one should make (the blessing) over it, since you have done a mitzvah with it one time, you should use it for another mitzva.

1) The size of an olive, Shiurei Torah - 26 grams, Rav Moshe Feinstein approximately 31 grams, and the Chazon Ish approximately 36 grams. 2) The size of an egg, about twice the size of a k'zayit, according to Shiurei Torah and Rav Moshe Feinstein giving approximately 52 or 62 grams respectively. The Chazon Ish considers it the size of three k'zaytim, or close to 100 grams. 3) Usually a roll is used.

צריך שיהא התבשיל דבר שדרכו לאכלו עם פת כגון בשר דגים וביצים אבל דבר שאין דרכו לאכלו עם פת לא מהני שיעור התבשיל כזית והפת כביצה ויש להדר אחר מנה יפה לכבוד המצוה וגם הפת יהא שלם ויניחו בשבת ללחם משנה ובסעודה שלישית יבצע עליו כיון דאתעביד ביה מצוה חדא זימנא יתעביד ביה נמי מצוה אחריתא
102:3 The ''Eruv Tavshilin'' is not effective except to allow to do whatever is needed for Shabbat on the festival while it is still day, that is, there is still broad daylight, for if he had guests who had not eaten that day, they would eat and enjoy with him on the day before twilight from his work that he did on the festival. However if there isn't enough of the day left to enjoy his work1 the ''Eruv Tavshilin'' is not effective. Therefore it is customary when the festival falls on Shabbat eve, to bring forward the Shabbat evening prayers into the daytime, so that they will be diligent and hurry to finish it all before one says ''A Psalm. A poem for the Sabbath day...''2 The food one keeps hot for Shabbat one needs to (start) heating while it is still daytime, so that they will be cooked before twilight at least one third.

1) The food he had prepared. 2) Psalms 92.

אין עירוב תבשילין מועיל אלא להתיר לעשות כל צרכי שבת ביום טוב בעוד היום גדול דהיינו שיש שהות ביום שאם היו מזדמנים לו אורחים שלא אכלו היום היו אוכלים ונהנים בו ביום קודם בין השמשות ממלאכתו שעשה ביום טוב אבל אם אין שהות ביום ליהנות ממלאכתו אינו מועיל העירוב תבשילין ולכן נוהגין כשחל יום טוב בערב שבת מקדימין להתפלל ערבית של שבת מבעוד יום שיהיו זריזין למהר לגמור הכל קודם שאומרים מזמור שיר ליום השבת והתבשילין שמטמינין לשבת צריכין להטמינם בעוד יום גדול שיתבשלו קודם בין השמשות לכל הפחות שליש בישולן
102:4 It is not permitted to bake or cook by means of the ''Eruv Tavshilin'' except on Shabbat eve. However, if the festival occurs on Thursday and Friday it is forbidden to cook or bake on the Thursday for Shabbat. לא הותר לאפות ולבשל על ידי עירוב תבשילין אלא בערב שבת אבל אם חל יום טוב ביום ה' וביום ו' אסור לבשל או לאפות ביום ה' בשביל שבת

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here