10:19 The tefillin should not be taken off
until after the prayer ''and a redeemer shall come to Zion''. when we
say ''may it be Thy will, O Lord, that we keep Thy statutes''. But in
communities where it is customary, that on the day the Torah is read,
the holy scroll is not returned 1 until after the prayer ''and a
redeemer shall come to Zion'', the tefillin are not taken off until
after the scroll is returned to the ark. A hint to this (rule) comes
from: 2 ''And their king passes on before them, and the Lord at their
head.'' If there is a circumcision (in the synagogue) that day, one does
not take off (the tefillin) until after the circumcision. On Rosh Hodesh
(the New Moon), (the tefillin) are removed before the Musaph
(additional) service; on (the Intermediate Days of Tabernacles) Hol
Hamoed Succot, every one takes them off before Hallel; but on (the
Intermediate Days of Passover) Hol Hamoed Pesach, the congregation
removes them before Hallel and the chazan (Reader) after Hallel.
1) To the ark. 2) Micah 2:13 |
אין לחלוץ את התפילין עד אחר קדושת ובא לציון כשאומר יהי רצון שנשמור חקיך ובמקום שנוהגין שביום קריאת ספר תורה אין מחזירין את הספר תורה עד אחר קדושת ובא לציון אין חולצין את התפילין עד שיחזירו את הספר תורה להיכל סימן לדבר ויעבור מלכם לפניהם וה' בראשם וביום שיש מילה אין לחלוץ עד אחר המילה בראש חדש חולצין קודם תפלת מוסף בחול המועד סוכות כולם חולצין קודם הלל ובחול המועד פסח הצבור חולצין קודם הלל והשליח צבור אחר הללעת תפלת שמונה עשרה ותלמוד תורה אסור לאכול בהן סעודת קבע אבל אכילת עראי מותר לאכול בהן ולישן אפילו שינת עראי אסור בהן |
10:20 One removes (them) while standing.
One unwinds the coils around the (middle) finger and two or three coils
from around the arm, then first removes the (tefillin of the) head, and
after that removes the (tefillin of the) hand, because it is written: 1
''And they shall be for frontlets between thy eyes,'' since it is
written in the plural, ''And they shall be,'' our Rabbis, of blessed
memory, explained that as long as (the tefillin) is midway between the
eyes there must be two (tefillin) on. Therefore, one first puts on the (tefillin
of the) hand and removes the head (tefillin) first, so that whenever the
head (tefillin) is on him the one of the hand should also be on. It is
proper to remove the (tefillin of the) head with the left hand, which is
the weaker one, in order to indicate that we are reluctant to remove it;
for the commandment is actually that one should wear the tefillin the
whole day, but because our bodies are not always clean we take them off
immediately after the prayers. One must not remove the tefillin in the
presence of a (Holy Scroll) sefer torah, nor in the presence of his
teacher; rather (remove them after) turning oneself to the side. It is
the custom of sages to kiss the tefillin when putting them on and when
taking them off. The tallit is not taken off until after the tefillin
are removed.
1) Deuteronomy 6:8 |
חולצין מעומד מסיר את הכריכות מן האצבע וב' או ג' כריכות מהזרוע וחולץ תחלה של ראש ואחר כך חולץ של יד משום דכתיב והיו לטוטפות בין עיניך ומדכתיב והיו לשון רבים דרשו רבותינו זכרונם לברכה כל זמן שבין עיניך יהיו שתים ולכן מניחין תחלה של יד וחולצין תחלה של ראש שכל זמן שיש עליו של ראש תהיה עליו גם של יד ויש לחלוץ של ראש ביד שמאל שהיא יד כהה כדי להראות שקשה עליו חליצתן מפני שהמצוה היא שיהיו עליו תפילין כל היום אלא שמפני שאין לנו גוף נקי חולצין מיד לאחר התפלה ולא יחלוץ את התפילין לא בפני ספר תורה ולא בפני רבו אלא יסלק את עצמו לצדדין מנהג חכמים לנשק את התפילין בשעת הנחתן ובשעת חליצתן אין להסיר את הטלית עד לאחר חליצת התפילין |
10:21 The tefillin should be placed in their bag in a way that one may be certain the following day of taking out the hand (tefillin) first. It is not permissible to place the (tefillin of the) hand on top of one of the head, since the sanctity of the one of the head is greater than that of the hand, rather they must be placed side by side. The bag containing the tefillin should be placed in the bottom of the tallit bag, with the tallit above them, so that the tallit is first to hand. | יניח את התפילין בתוך הכיס שלהן באופן שידע למחר להוציא תחלה של יד אבל לא יניח של יד על של ראש כיון דשל ראש קדושתו גדולה משל יד אלא יניחם זו אצל זו ויניח הכיס עם התפילין בתוך כיס הטלית למטה והטלית למעלה כדי שיפגע בטלית תחלה |
To subscribe click here.