Audio by Ushy Fried

100:6 It's forbidden to go up to bless wearing shoes.1 The shoes should be removed before hand washing, and it's preferable to take care that the shoes are hidden under the bench so that they won't be exposed and visible, because of the dignity of the congregation.

1) Leather shoes.

אסור לעלות לדוכן במנעלים ויחלוץ המנעלים קודם נטילת ידים וטוב ליזהר להצניע המנעלים תחת הספסלין שלא יהיו מגולין ונראין מפני כבוד הצבור
100:7 When the chazan starts ''Be pleased...'' all the Cohanim need to leave their places and go up to bless, therefore, they should wash their hands before this, so that when the chazan says ''Be pleased...'' they will leave their places to go up to bless, with hands which are (clean and) suitable for the blessing. After the event, also if they wash their hands afterwards,1 this is acceptable.

1) After the chazan has started ''Be pleased...'' but before they go up to bless.

כשהשליח צבור מתחיל רצה צריכין כל הכהנים לעקור ממקומותיהם לעלות לדוכן ועל כן יטלו את ידיהם קודם לכן כדי שכשיאמר השליח צבור רצה יעקרו מקומם לעלות לדוכן עם ידים ראויות לברכה ובדיעבד גם אם נטלו ידיהם אחר כך שפיר דמי
100:8 When they go up to bless, they stand facing the Ark which is towards the east, and they say ''(We) give thanks'' (prayer instituted) by the Rabbis, with the congegration, and afterwards they say:1 ''May it be thy will, Lord our G-d that this blessing which You have commanded us to bless thy people Israel with a perfect blessing and there won't be in it any stumbling block or iniquity from now and forever.'' They stretch out this prayer until the chazan comes to: ''...to whom it is fitting to give thanks'' so that the congegration can say Amen also with this prayer. The chazan says: ''Our G-d and G-d of our fathers, bless us...'' quietly, and the word ''Cohanim'' he says out aloud, and with this he calls on the Cohanim to bless, and says again quietly: ''Your holy people''. After the chazan has called out ''Cohanim'' they (the Cohanim) start and bless together: ''Blessed art thou, Lord our G-d, King of the universe, who has sanctified us with the holiness of Aaron'' and they turn round to face the congegration and conclude the blessing: ''to bless thy people Israel with love.'' The congegration respond Amen. However, the chazan doesn't respond Amen because that would be considered an interruption. Because it says ''with love'' we understand that if the congegration hates the Cohen, or the Cohen hates the congegration, he shouldn't bless them, and there is danger to the Cohen2 if he blesses, therefore he should leave the synagogue. If there is only the one Cohen in the synagogue, he (the chazan) doesn't say ''Cohanim'' out aloud, rather (the Cohen) himself turns round.3

1) Not any more. 2) The one who is hated or hates them. 3) After starting the blessing, as described above.

כשעלו לדוכן עומדים ופניהם כנגד הארון הקודש שבמזרח ואומרים מודים דרבנן עם הצבור ואחר כך אומרים יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתהא ברכה זו שצויתני לברך את עמך ישראל ברכה שלמה ולא יהיה בה שום מכשול ועון מעתה ועד עולם ומאריכין בתפלה זו עד שיכלה השליח צבור ולך נאה להודות כדי שיענו הצבור אמן גם על תפלה זאת השליח צבור אומר אלהינו ואלהי אבותינו ברכנו בברכה וכו' בלחש ותיבת כהנים אומר בקול רם ובזה הוא קורא את הכהנים שיברכו ושוב אומר בלחש עם קדושך כאמור ולאחר שקרא השליח צבור כהנים מתחילין ומברכים כולם ביחד ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדשנו בקדושתו של אהרן והופכין פניהם כלפי העם ומסיימים את הברכה לברך את עמו ישראל באהבה ועונין הצבור אמן אבל השליח צבור לא יענה אמן משום דהוי הפסק מה שאומרים ''באהבה'' הוא לאפוקי שאם הצבור שונאים את הכהן או הכהן שונא את הצבור לא ישא את כפיו וסכנה הוא לכהן אם ישא את כפיו ועל כן יש לו לצאת מבית הכנסת אם אין בבית הכנסת אלא כהן אחד אינו אומר השליח צבור כהנים בקול רם אלא הוא מעצמו מחזיר את פניו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here