100:3 Before the blessing the Cohen shouldn't drink neither wine nor any
other intoxicating drinks. If he feels weak and wants to eat some cake
before Musaph he should listen to the Kiddush from another.1
1) He has to hear Kiddush before he can eat anything, and he can't say it for himself because then he would be drinking wine. |
קודם נשיאת כפים לא ישתה הכהן לא יין ולא שאר משקה ממשקות המשכרין ואם לבו חלוש ורוצה לאכול פת כיסנין קודם מוסף ישמע קידוש מאחר |
100:4 Before going up, the Cohen needs to wash his hands up to the
wrist, which is the join between the hand and the arm, in the way that
they sanctified their hands in the Temple service, as it was said:1
''Lift up your hands in the sanctuary and bless the Lord...'' There is a
doubt whether one needs to bless over this (hand) washing or one doesn't
need to bless. Since one blessed over the hand washing on getting out of
bed this is sufficient, and it's customary not to bless. If one touched,
meanwhile, a filthy place it was proper to bless over this (hand)
washing, but this is not the custom. It's proper for every
Heaven-fearing Cohen to guard well his hands after the morning hand
washing, from touching a place that makes them dirty in order that he
doesn't need to bless again.
1) Psalms 134:2. | קודם הדוכן צריך הכהן ליטול ידיו עד הפרק שהוא חבור היד עם הזרוע כדרך שהיו מקדשין את ידיהם במקדש לעבודה שנאמר שאו ידיכם קודש וברכו את ה' ויש ספק אם צריכין לברך על נטילה זו או אין צריכין לברך כיון שבירך על נטילת ידים בקומו ממטתו ומספיקא נוהגין שלא יברך ואם נגע בינתים במקום מטונף היה ראוי לברך על נטילה זו אלא שלא נהגו וראוי לכל כהן ירא שמים לשמור היטב ידיו מנטילת ידים שחרית ליגע במקום המלוכלך כדי שלא יצטרך לברך שנית |
100:5 The Levi should pour the water over the hands of the Cohanim
because it's written:1 ''and your brethren, also of the tribe of
Levi...'' ''...bring you near, and they will be joined to you, and serve
you'' If no Levi is present, it should be poured by a first-born, the
first-born2 (of the mother) who is holy, on his hands. If there also
isn't a first-born present, it's best if the Cohen himself pours and it
not be done by an Israel.3 The Levi or the first-born who pour water
over the hands of the Cohanim, if his hands aren't clean he should wash
his hands first.
1) Numbers 18:2. 2) lit. ''the one who opens the womb''. The first-born originally had the position of the family priest - see the story of Eisav selling his birthright (Genesis 27). 3) See notes in Chapter 164:9 concerning the division of Jews into Cohanim, Levi'im and Israelites. | הלוי יוצק את המים על ידי הכהנים על שם שנאמר וגם את אחיך מטה לוי הפקד אתך וילוו עליך וישרתוך ואם אין שם לוי יצוק בכור פטר רחם שהוא קדוש על ידו ואם גם בכור אינו מוטב שהכהן בעצמו יצוק ולא יצוק ישראל הלוי או הבכור אשר יצוק מים על ידי הכהנים אם אין ידיו נקיות יש לו לרחוץ ידיו תחלה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here