Audio by Ushy Fried

100:15 The Cohanim aren't allowed to start the blessing ''who has sanctified us...'' until the reader has finished completely the word ''Cohanim'' and the reader isn't allowed to start the word ''Bless you'' until after all the congegration has finished saying Amen. Similarly, with the Amen that they respond after ''and keep you'', ''and be gracious to you'', ''Peace'' the reader should wait and not begin, ''will shine'', ''will lift up'', ''O grant peace'', until after all the congegration has finished saying Amen. The Cohanim aren't allowed to turn away from facing the congegration and (turn back) to the Aron, until the chazan starts ''O grant peace'', and aren't allowed to bend their fingers back from their outstretched position until they've turned away from the congegration, and aren't allowed to go down from the platform, until the congegration has finished (saying) Amen after ''...your people Israel with peace.'' אין הכהנים רשאים להתחיל ברכת אשר קדשנו וכו' עד שיכלה לגמרי תיבת ''כהנים'' מפי המקריא ואין המקריא רשאי להתחיל ''יברכך'' עד לאחר שיכלה אמן מפי כל הצבור וכן באמן שעונים אחר וישמרך ויחנך שלום ימתין המקריא ולא יתחיל יאר ישא שים שלום עד לאחר שיכלה אמן מפי כל הצבור ואין הכהנים רשאים להחזיר פניהם מן הצבור להיכל עד שיתחיל השליח צבור שים שלום ואינם רשאים לכוף אצבעותיהן מפשוטתן עד שיחזירו פניהם מן הצבור ואינם רשאים לעבור מן הדוכן עד שיסיימו הצבור אמן לאחר את עמו ישראל בשלום
100:16 When the Cohanim turn their faces, whether at the beginning or at the end, they should only turn to the right. Therefore, at the beginning when they are standing facing east, they should turn to the south and afterwards to the west, and afterwards when they turn to the east, they should turn via the north. When they come down from the platform, they should be facing slightly towards the Holy Ark, and they should walk backwards, like a student leaving his Rabbi. When they put their shoes on they shouldn't touch them, and if they did touch they need to wash their hands.  כשמחזירין הכהנים את פניהם בין בתחלה בין בסוף לא יחזירו אלא דרך ימין לכן בתחלה כשעומדים ופניהם למזרח יפנו לדרום ואחר כך למערב ואחר הדוכן כשהופכין פניהם למזרח פונים דרך צפון וכשהם יורדין מן הדוכן יהיה פניהם קצת לנגד ארון הקודש ויפסעו לאחוריהם כתלמיד הנפטר מלפני רבו כשנועלין המנעלים לא יגעו בהם ואם נגעו צריכין ליטול ידיהם
100:17 One should try (to ensure) that the chazan isn't a Cohen. If he is a Cohen he doesn't go up to bless. Also he shouldn't read (the words) before the Cohanim. Rather one person should stand next to him and call out ''Cohanim'', and also say before them the words ''Bless you'' and so on. The chazan stands and is silent up to ''O grant peace'', and doesn't transgress by not going up to bless, even though that one calls the Cohanim to go up, because the intention is only on those who aren't standing in prayer and left their places on ''Be pleased...'' If there is no other Cohen there except him, then, in order not to cancel the mitzvah of blessing the people, he should go up to bless, relying on the morning hand washing. How is it done ? he moves a little from his place when he says ''Be pleased...'', and says up to ''to whom it is fitting to give thanks'' and after he says ''Our G-d and G-d of out fathers, bless us with the (threefold) blessing...'' and the chazan goes up to bless, and the other one reads (the words) to him, and the chazan returns and says ''O grant peace''. He doesn't say ''Lord of the universe...'' until after Kaddish. If he didn't move from his place at ''Be pleased...'' he isn't allowed to go up. משתדלים שהשליח צבור לא יהיה כהן ואם הוא כהן לא יעלה לדוכן וגם לא יקרא לפני הכהנים אלא איש אחר יעמוד אצלו שיקרא ''כהנים'' וגם יקרא לפניהם את התיבות יברכך וגו' והשליח צבור עומד ושותק עד שים שלום ואינו עובר במה שאינו עולה לדוכן אף שזה קרא כהנים בקול כי אין הכוונה אלא על מי שאינו עומד בתפלה ועקר רגליו ברצה ואם אין שם כהן אחר אלא הוא אזי כדי שלא תתבטל מצות נשיאת כפים יעלה הוא לדוכן וסומך על נטילת ידים של שחרית כיצד עושה עוקר רגליו קצת כשאומר רצה ואומר עד ולך נאה להודות ואחר אומר אלהינו ואלהי אבותינו ברכנו בברכה וכו' והשליח צבור עולה לדוכן וזה האחר מקריא לו וחוזר השליח צבור ואומר שים שלום ולא יאמר רבון העולמים וכו' עד לאחר הקדיש ואם לא עקר רגליו ברצה אינו רשאי לעלות

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here