Audio by Ushy Fried

100:12 The chazan reads (out aloud) the Priestly Blessing word by word, and they (the Cohanim) say after him each word until they have finished the first verse and the congegration respond Amen. Similarly, after the second verse and after the third verse. The chazan shouldn't say the words by heart, rather from a prayer-book so that he doesn't make a mistake. He can also say Amen after each verse and this isn't considered an interruption because it's for the sake of the prayers. These are the words at which the Cohanim turn on them to the south and the north:1 ''Bless you'' ''and keep you'' ''upon you'' ''and be gracious to you'' ''upon you'' ''to you'' because these words are for those present, therefore they turn themselves also to the sides in order to bless everyone. They turn also on the word ''Peace'', because this is the conclusion of the blessing. While they prolong chanting the last word of each verse,2 namely ''and keep you'' ''and be gracious to you'' ''Peace'', the congegration says: ''Master of the universe...'' The one reading the words, even if he isn't the chazan,3 he doesn't say ''Master of the universe...'' because it would be foolish, and certainly if he was the chazan he shouldn't say it because that would be an interruption to the prayers. The Cohanim shouldn't sing (any tune) except the special tune because that would be insane.

1) Since the Cohanim have their backs to the Ark, which faces East (towards Jerusalem), they first turn to their left and then to their right. 2) Outside Israel, where the Priestly Blessing is said infrequently, it's customary for the Cohanim to chant a special tune before each word and a different tune before the last word of each verse. In Israel, where the blessing is said at least once a day, and often twice (any day when the Musaph prayers are said) or even three times a day (on Yom Kippur); it's not usual to have any special tunes before or during saying each word. 3) Sometimes a Cohen is the chazan, for example if he has Yahrzheit and wants to lead the prayers, then he reads the repetition of the Shemoneh Esreh as usual until the Priestly Blessing, at which point someone else reads out the verse ending in ''Cohanim'' and also says the words of the blessing one by one for the Cohanim.

השליח צבור מקריא אותם ברכת כהנים מלה במלה והם אומרים אחריו כל מלה עד שמסיימים פסוק ראשון ועונין הציבור אמן וכן אחר הפסוק השני ואחר הפסוק השלישי לא יקרא השליח צבור בעל פה אלא מתוך הסידור שלא יתבלבל ויכול לומר גם הוא האמנים שלאחר הפסוקים ולא הוי הפסק שזהו צורך תפלה ואלו תיבות שהכהנים הופכים בהם לדרום ולצפון יברכך וישמרך אליך ויחנך אליך לך משום דתיבות אלו הן לנוכח לכן הופכין את עצמן גם להצדדין כדי לברך את כולם וכן הופכים גם בתיבת שלום לפי שהוא סיום הברכות ובשעה שמאריכין בניגון של התיבות שבסוף הפסוקים דהיינו וישמרך ויחנך שלום אומרים הצבור רבונו של עולם וכו' והמקריא אפילו אינו השליח צבור לא יאמר רבונו של עולם מפני הטירוף ומכל שכן שאם הוא השליח צבור שלא יאמרו מפני הפסק בתפלה ולא ינגנו הכהנים אלא ניגון המיוחד מפני טירוף הדעת
100:13 While the Cohanim are saying the words, the congegration shouldn't say any verse just listen carefully and attentively to the words of the Cohanim, for a worker is worth nothing who is blessed and doesn't listen attentively to the blessing, and if they say the verses, they can't pay attention to the blessing. However, some have the custom of saying verses,1 and they should be careful not to say them except while the Chazan or the Cohanim are singing, and not while they are saying the words.

1) For example, on ''Bless you'' they say ''May the Lord, who made heaven and earth, bless you from Zion.'' and so on for each word.

בשעה שהכהנים אומרים את התיבות אין לצבור לומר שום פסוק רק ישמעו היטב בכוונה את התיבות מפי הכהנים כי כלום יש עבד שמברכים אותו ואינו מאזין ומכוין לברכה ואם אומרים הפסוקים אינם יכולים לכוין לברכה אך קצת נוהגין לומר פסוקים ויזהרו שלא לאמרם אלא בשעה שהשליח צבור או הכהנים מנגנים ולא בשעה שאומרים את התיבות
100:14 Afterwards the chazan starts ''O grant peace'', then the Cohanim turn back to the Holy Ark which is to the east, and say ''Lord of the universe...'' and prolong this prayer until the chazan finishes ''...who blesses your people Israel with peace.'' in order that the congegration can respond Amen also on their (the Cohanim) prayer. If they can't prolong it so much they can further say ''Supreme and mighty...'' On Rosh Hashana and Yom Kippur when they sing ''Today we strived...'' the Cohanim shouldn't start ''Lord of the Universe...'' until near to the end, in order to finish together with the chazan. אחר כך מתחיל השליח צבור שים שלום ואז הכהנים מחזירים את פניהם כלפי ארון הקודש שבמזרח ואומרים רבון העולמים וכו' ויאריכו בתפלה זו עד שיסיים השליח צבור המברך את עמו ישראל בשלום כדי שיענו הצבור אמן גם על תפלתם ואם אינם יכולים להאריך כל כך יאמרו עוד אדיר במרום וכו' ובראש השנה ויום הכפורים שמנגנים היום תאמצנו וכו' לא יתחילו הכהנים רבון העולמים וכו' עד קרוב לסוף כדי שיסיימו בשוה עם השליח צבור

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here