פרק ט - משנה א | |
אין אסור משום כלאיים | Nothing is prohibited as כלאיים |
אלא צמר ופשתים | except for wool and linen; |
אין מיטמא בנגעים | Nothing contracts צרעת |
אלא צמר ופשתים | except for wool and linen; |
אין הכוהנים לובשים | The priests do not wear anything |
לשמש בבית המקדש | for service in the בית המקדש |
אלא צמר ופשתים | except for wool and linen; |
צמר גמלים | The wool of camels |
וצמר רחלים | and the wool of sheep |
שטרפן זה בזה | that were mixed with each other |
אם רוב מן הגמלים | if the majority of it is from camels |
מותר | it is permissible |
אם רוב מן הרחלים | if the majority of it is from sheep |
אסור | it is prohibited |
מחצה למחצה | if it is half and half |
אסור | it is prohibited |
וכן הפשתן | and so too linen |
והקנבס | and hemp |
שטרפן זה בזה | that are mixed together. |
פרק ט - משנה ב | |
השיריים | Silk |
והכלך | and kalach (a silk that resembles wool) |
אין בהן משום כלאיים | cannot become כלאיים |
אבל אסורין |
but are prohibited |
מפני מראית העין |
due to appearances; |
הכרים |
Mats |
והכסתות |
and cushions |
אין בהן משום כלאיים |
cannot become כלאיים |
ובלבד שלא יהא בשרו נוגע בהן |
as long as his skin does not touch them; |
אין עראי לכלאיים | There is no temporary [exemption from] כלאיים; |
לא ילבוש אדם כלאיים | A person may not don כלאיים |
על גבי עשרה | on top of ten [other articles of clothing] |
אפילו לגנוב את המכס | even to steal from (i.e. evade) taxes. |
NOTES
משנה א
אם רוב מן הגמלים - This may be mixed with linen, as the sheeps' wool is בטל to the camel hair.
כן הפשתן והקנבוס - Similar to mixtures of wool with camel hair, if linen is blended with hemp, if the majority of the mixture is hemp, the linen will be בטל to it and it may be mixed with wool.
משנה ב
מפני מראית העין - Interestingly, the רע"ב says that this אסור no longer applies as we are familiar with silk and will recognize that it is not linen.
הכרים והכסתות - This is only allowed by hard cushions and mats, but soft cushions and mats are treated as any other בגד, and even under ten layers are prohibited.
אין עראי לכלאיים - There is no minimum time for this prohibition.
אפילו לגנוב את המכס - The תוי"ט and תפארת ישראל explain that this is not referring to a legitimate government tax, which one is obligated to pay, but rather a tax that is illegally extorted. The רע"ב says it may be a tax on Jews, and one dons the בגד of שעטנז to hide that they are Jewish, or that it is a levy made on clothing that is carried, but not worn. Either way, the point of the משנה is to show that a דבר שאינו מתכון is still אסור by שעטנז.
Click here for the hebrew/english of פרק ט from emishna.com
Please send corrections, comments and questions to editor@2mishnasaday.com