פרק ד משנה א | |
עשרה יוחסין עלו מבבל |
Ten genealogical classes came up from Babylon |
כהני לויי ישראלי |
Kohens, Levis, and Yisroels, |
חללי |
Defectives (Kohanim born of a Kohen's forbidden relationship) |
גרי וחרורי |
converts and freedmen, |
ממזרי נתיני |
mamzers and Nesins (a race descended from Gibeon who deceptively became converts to Judaism) |
שתוקי |
children of unknown fatherhood |
ואסופי |
and foundlings. |
כהני לויי וישראלי |
Kohens, Levis, and Yisroels, |
מתרים לבא זה בזה |
are permitted to each other. |
Levis, Yisroels, Defectives |
|
גרי וחרורי |
converts and freedmen |
מתרים לבא זה בזה |
are permitted to each other. |
גרי וחרורי |
Converts and freedmen, |
ממזרי ונתיני |
mamzers and Nesins, |
שתוקי ואסופי |
children of unknown fatherhood and foundlings, |
כלם מתרין לבא זה בזה |
are all permitted to each other. |
|
|
פרק ד משנה ב; | |
What is a child of unknown fatherhood? |
|
כל שהוא מכיר את אימו |
Any who knows his mother |
ואינו מכיר את אביו |
but does not know his father. |
אסופי |
A foundling |
כל שנאסף מן השוק |
is any who is brought in from the public square |
ואינו מכיר |
and does not know |
לא את אביו ולא את אימו |
neither his father nor his mother. |
אבא שאול היה קורא לשתוקי |
Abba Shaul would call a child of unknown fatherhood |
בדוקי |
a beduki. |
|
NOTESS
משנה
א
עשרה יוחסין עלו מבבל - Due to a lack of an
established סנהדרין in בבל, when returning to ארץ ישראל Ezra brought the
problematic groups with him to ensure that they would not intermarry.
חללי - For example, the offspring of a widow to a
כהן גדול, or a divorcee to a כהן הדיוט.
וחרורי - A freed עבד כנעני is regarded as a גר.
נתיני - There is disagreement if the prohibition
for this group was מדאורייתא or מדרבנן.
שתוקי ואסופי - Due to their circumstances, such
person's heritage is suspect.
גרי וחרורי ממזרי ונתיני שתוקי ואסופי כלם מתרין לבא זה
בזה - The reason that a ממזר
is permitted to שתוקי or אסופי
is based on an iteration of the term קהל
in the תורה when talking about the prohibition of
intermarrying with ממזרים; similarly converts and
freedmen did not come from the קהל, and so they too
could marry. The reason
why נתינים were permitted is less clear, and is a
מחלוקת ראשונים.
משנה
ב
שתוקי - So called because their mothers would silence (שתוק) them when they inquired about their fathers.
בדוקי - He would allow an investigation (בדיקה) to be made into the mother's claims to legitimize the child.