Click here for audio

פרק ג משנה ד
רבי מאיר אומר

Rabbi Meir said

כל תנאי שאינו כתנאי

any condition that is not like the condition

בני ראובן ובני גד

of the children of Reuven and the children of Gad

אינו תנאי

is not a [valid] condition

שנאמר

as it says:

ויאמר משה אליהם

"And Moshe said to them

 אם יעברו בני גד ובני ראובן

'if the children of Reuven and the children of Gad cross over [the Jordan with you zealously . . . then you shall give them the land of Gilad] . . . .

ואם לא יעברו חלוצים

and if they do not cross over with you zealously'" [they would not get the land of Gilad].

 במדבר לב:כט-ל

 

רבי חנניה (י"ג חנינה) בן גמליאל אומר

Rabbi Channaniah ben Gamliel says

צורך היה הדבר לאומרו

it was necessary for it to be said [in that fashion]

שאלמלא כן

as otherwise

יש במשמע

it would imply

שאפלו בארץ כנען לא ינחלו

that even in the Land of Cannan they would not inherit.

 

 

פרק ג משנה ה
המקדש את האשה ואמר 

One who betroths a woman and says

 כסבור הייתי שהיא כהנת

"I thought that she was a Kohenes

והרי היא לויה

and she turned out to be a Levi"

לויה והרי היא כהנת

or a Levi and she turned out to be a Kohenes

עניה והרי היא עשירה

or a pauper and she turned out to be rich

עשירה והרי היא עניה

or a rich woman and she turned out to be a pauper

הרי זו מקדשת

she is betrothed

מפני שלא הטעתו

because she did not mislead him.

האומר לאשה

One who says to a woman

הרי את מקדשת לי

"You are hereby betrothed to me

לאחר שאתגיר

after I will be converted"

או לאחר שתתגירי

or "after you will be converted"

לאחר שאשתחרר

or [if he is a canaani slave] "after I become freed"

או לאחר שתשתחררי

or [if she is an canaani maidservant] "after you become freed"

לאחר שימות בעליך

or "after your husband shall die"

לאחר שתמות אחותיך

or "after your sister (who is his wife) shall die"

לאחר שיחלוץ ליך יבמיך

or "after your yavam shall do chalitzah"

אינה מקדשת

she is not betrothed.

וכן האומר לחברו

And similarly one who says to his colleague

אם ילדה אשתך נקבה

"If your wife gives birth to a girl

הרי היא מקודשת לי

she is betrothed to me,"

אינה מקדשת

she is not betrothed;

:יש גורסין  
אם היתה אשת חברו מעברת

but if his colleagues wife was pregnant

והכר עברה

and her fetus was discernable

דבריו קימים

his words have effect

ואם ילדה נקבה

and if she gives birth to a girl

מקדשת

she is betrothed.

 

 

NOTES

משנה ד

כתנאי בני ראובן ובני גד - The בני ראובן ובני גד wanted to settle in the land of גלעד, to the east of the Jordan, before ארץ כנען had been taken.  Their request was granted on condition that they lead the invasion of ארץ כנען.  In stating this condition, משה stated both what would happen if they fulfilled their part of the bargain, and what would happen if they did not.  According to רבי מאיר, every תנאי needs to be just as explicit in stating both the consequences of compliance and non-compliance.  In addition, the תנאי (e.g. that the בני ראובן ובני גד would lead the invasion) must be stated before the reward (that they would be entitled to  ארץ גלעד).  In other words, משה said that 'if they lead the invasion, they could have ארץ גלעד,' and not that 'they could have ארץ גלעד if they lead the invasion'.

 

Click here for the hebrew/english for פרק ג from emishna.com