מסכת הוריות | |
פרק ג משנה ח |
|
כהן קודם ללוי |
A kohen takes precedence to a levi, |
לוי לישראל | a levi to a yisroel, |
ישראל לממזר |
a yisroel to a mamzer |
וממזר לנתין |
a mamzer to a nesin, |
ונתין לגר | a nesin to a convert, |
וגר לעבד משוחרר |
and a convert to a freed slave. |
אימתי |
When? |
בזמן שכולן שווין |
When they are all equal. |
אבל אם היה ממזר תלמיד חכם |
But if a mamzer were a scholar |
וכהן גדול עם הארץ |
and a Kohen Gadol were an ignoramus, |
ממזר תלמיד חכמים קודם |
the mamzer who is a scholar takes precedence |
לכהן גדול עם הארץ |
to the Kohen Gadol who is an ignoramus. |
סליקה לה מסכת הוריות וכולא סדר נזיקין בסייעתא דשמייא |
|
סדר קדשים |
|
מסכת זבחים |
|
פרק א משנה א |
|
כל הזבחים | Any animal sacrifices |
שנזבחו שלא לשמן |
that were slaughtered without the proper intent |
כשרים | are valid |
אלא שלא עלו לבעלים | but they do not fulfill for their owner |
לשם חובה |
his obligation, |
חוץ מן הפסח ומן החטאת |
except for a [korban] pesach and [korban] chattas; |
הפסח בזמנו |
the pesach in its time |
והחטאת בכל זמן | and the chattas at any time. |
רבי אליעזר אומר | Rabbi Eliezer says |
אף האשם | also the asham, |
הפסח בזמנו | the pesach in its time |
והחטאת והאשם בכל זמן | and the chattas and the asham at any time. |
אמר רבי אליעזר | Rabbis Eliezer says: |
החטאת באה על חטא | the chattas is brought for a sin |
ואשם בא על חטא | and the asham is brought for a sin, |
מה חטאת פסולה | just as the chattas is invalid |
שלא לשמה | when not [slaughtered] with the proper intent |
אף האשם פסול | so too the asham is invalid |
שלא לשמו | when not [slaughtered] with the proper intent. |