Click here for audio

פרק ט משנה ד
שלשה גטין פסולין 

Three types of gitin are invalid

 ואם נשאת and if she remarried [based on such]
הולד כשר the offspring [from that remarriage] is legitimate:
כתב בכתב ידו (i) if it is written in his [the husband's] own handwriting
ואין עליו עדים and there are no witnesses upon it;
 יש עליו עדים (ii) there are witnesses upon it
ואין בו זמן but there is no date in it; and
יש בו זמן (iii) there is a date
ואין בו אלא עד אחד but there is only one witness;
הרי אלו שלשה גטין פסולין these three gitin are invalid
ואם נשאת הולד כשר and if she marries the offspring is legitimate.
רבי אלעזר אומר Rabbi Elazar says
אף על פי even though
שאין עליו עדים there are no witnesses upon it
אלא שנתנו לה בפני עדים but it was delivered to her before witnesses
כשר it is valid,
וגובה מנכסים משעבדים and [in the case of a similarly executed and delivered promissory note] one collects from encumbered property
שאין העדים חותמין על הגט as the witnesses' signatures aren't on a get
אלא מפני תקון העולם but for the public good.
   
פרק ט משנה ה
שנים ששלחו  Two who sent
שני גיטים שוין two identical gitin
ונתערבו and they got mixed up
 נותן שניהם לזו the two [gitin] are given to this one
 ושניהם לזו and the two are given to that one.
לפיכך Therefore
אבד אחד מהן if one of them is lost
הרי השני בטל the second is not valid.
חמשה שכתבו כלל Five who wrote as a group
בתוך הגט

in a [single] get

איש פלוני מגרש פלונית "So and so divorces so and so
ופלוני פלונית and so and so [divorces] so and so"
והעדים מלמטה

and the [signatures of the] witnesses are below

כלן כשרין all of them are valid
וינתן לכל אחת ואחת and it is given to each [wife];
היה כותב טפס if the body text of the get was written out [separately]
לכל אחד ואחד for each [couple]
והעדים מלמטה

and the [signatures of the] witnesses are [written once] below

את שהעדים נקרין עימו [only] the one with which the witnesses are read (i.e. the last one)
כשר is valid.
   

NOTES

משנה ד

כתב בכתב ידו - Even according to רבי מאיר, who holds that עדי חתימה כרתי, such a גט will be כשר מדאורייתא, as a person's own writing is כמאה עדים.

ואין בו זמן - See פרק ב משנה ב for the basis for this rabbinical requirement.

ואין בו אלא עד אחד - Some say this case is one where the גט is also written in the husbands own handwriting, and the חידוש is that we still require מדרבנן two עדים, while others say that it is written by a סופר, and the reason that it is good מדאורייתא according to רבי מאיר is because the סופר serves as the second עד.

תקון העולם - If the עדי מסירה die, עדי חתימה will prevent a husband from then claiming that it is a forgery.

 

משנה ה

חמשה שכתבו כלל בתוך הגט - In the case the document sets forth a single date.

היה כותב טפס - In this case, טפס refers to any portion of the גט, and it does not merely connote the boilerplate language as it would if the term טפס was used in contrast to the term תורף.

לכל אחד ואחד - A separate date is set forth for each couple as well.

 

Click here for the hebrew/english for פרק ט from emishna.com